Halaman

Ahad, 22 Disember 2013

Ucapan Tahniah & Pesanan Naib Ketua Pemuda UMNO Msia Terhadap Pimpinan Baru MCA @Azwanbro @NajibRazak

Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Saudara Khairul Azwan Harun dalam kemaskini laman facebooknya menyampaikan ucapan tahniah buat kepimpinan tertinggi MCA yang baru.

Selain itu, Azwanbro turut mengingatkan kepimpinan baru MCA agar menjadikan prestasi buruk mereka pada PRU ke 13 yang lalu sebagai satu pengajaran  dan berhenti menyalahkan UMNO sebagai punca mereka di tolak oleh pengundi khususnya kaum Cina.
Tahniah buat parti MCA dalam pemilihan yang baru selesai, sesungguhnya pengundi dan ahli parti menginginkan pendekatan dan wajah yang baru di tampuk kepimpinan MCA. 
Jadikan PRU13 sebagai pengajaran dan tidak lagi terus menuding jari ke arah parti komponen lain atas kelemahan serta ketirisan parti sendiri dalam meraih undi. Dan hendaklah mereka menilai diri sendiri dahulu sebelum mencari kelemahan parti komponen yang lain. 
Semoga agenda transformasi dalam MCA akan dilaksanakan dengan baik dan telus, sejajar dengan garis panduan yang disaran oleh YAB PM kepada MCA untuk reunite, restrategise, reinvigorate dan re establish.   
- Fb Azwanbro. 

Peringatan Azwanbro  terhadap pimpinan MCA ada asasnya apabila dalam ucaptama Wee Ka Siong ketika merasmikan Persidangan Pemuda MCA baru-baru ini dilihat menyalahkan UMNO atas kegagalan parti mereka sendiri.

Antara petikan ucaptama Ka Siong adalah;

“MCA sekali lagi menerima tamparan hebat dalam PRU ke-13 yang lepas”
.
“[Angkara pucuk pimpinan MCA tidak memegang jawatan kabinet], dasar-dasar yang merugikan masyarakat Cina atau tidak mengambil kira kepentingan semua kaum telah dilaksanakan”
.
“Saya ingin memberitahu kepada pemimpin-pemimpin parti-parti komponen terutama pemimpin-pemimpin UMNO di semua peringkat, walaupun keputusan PRU ke-13 menyebabkan MCA tidak menyertai kabinet, tetapi kepentingan-kepentingan kaum Cina tidak dibenarkan terancam.”
Sumber: http://www.malaysiakini.com/news/249725
 ...
“Saya ingin menasihatkan pemimpin-pemimpin Umno supaya lebih berhati-hati dalam ucapan dan pemikiran mereka supaya tidak menuju ke arah penyelewengan dan ekstremisme.”.“Kalau mereka tidak berpuas hati dengan pengundi Cina yang tidak menyokong BN dalam PRU ke- 13 lalu mengetepikan perjuangan untuk semua kaum dan menumpukan perjuangan untuk suatu kaum sahaja, saya pasti keadaan ini boleh menyebabkan undi-undi Cina tidak akan kembali kepada BN …”.
“Keadaan ini akan menjejaskan atau memusnahkan masa depan BN.”.
“… kerajaan yang ingin memenangi hati rakyat harus memastikan rakyat didahulukan, bukan menggubal semua dasar berdasarkan kepentingan suatu kaum atau menghukum suatu kaum secara sengaja atau tidak sengaja, terutama terhadap kaum Cina.”.“Saya ingin memberitahu mereka, kaum Cina tidak akan menerima hukuman seperti ini tanpa tentangan dan MCA juga tidak akan berdiam diri.” 
- Sumber: MCA online

Dengan lantang, Wee Ka Siong menyalahkan UMNO apabila MCA tidak lagi diterima pengundi Cina yang telah beralih menyatakan sokongan kepada DAP pada pilihanraya yang lalu.

Keputusan untuk tidak menerima sebarang lantikan dalam kabinet itu telah dibuat sebelum PRU ke 13 lagi, dimana Jawatankuasa MCA sepakat meluluskan satu resolusi pada Mesyuarat Agung Luarbiasa (EGM) mereka. Rujuk di sini.

Untuk rekod, MCA hanya memenangi 7 daripada 37 kerusi Parlimen yang ditandingi, dan cuma mendapat 11 daripada 90 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN).

Apapun, Tiong Lai dan Ka Siong telah berikrar untuk melakukan transformasi dalam MCA selepas mereka berdua diumum memenangi Pemilihan MCA yang telah diadakan semalam di Dewan MCA, Shah Alam.

Datuk Seri Liow Tiong Lai menepati jangkaan apabila terpilih sebagai Presiden MCA yang baharu dalam pertembungan tiga penjuru, berjaya mengenepikan Gan Ping Sieu dan Datuk Seri Ong Tee Keat dengan memperolehi 1,186 undi.

Sementara itu, Datuk Wee Ka Siong terpilih sebagai Timbalan Presiden MCA selepas menewaskan Datuk Donald Lim dengan mendapat 1,408 undi berbanding hanya 927 undi diperoleh Lim.

Tiong Lai, Ka Siong dan seluruh Jawatankuasa yang baru terpilih perlu menyedarkan ahli-ahli mereka agar jangan terpedaya dan dengan janji-janji pembangkang.

Kita tunggu dan lihat, dalam masa terdekat ini apakah langkah pertama yang akan mereka lakukan bagi merealisasikan ikrar dan janji mereka untuk melakukan transformasi dalam MCA.

Atau mereka terus bermain watak-watak opera Cina mereka???

YPS ~ teringat kata-kata apek yang tiap bulan datang membeli ayam opah teman. Dialognya;

"Kamu jangan ngecek(menipu) aku Ah Chai," kata Opah teman sewaktu Ah Chai menimbang ayam.


Nk tau apa Ah Chai tu balas???


"Aiyaaaaaa!!! Kalu wa talak tipu, wa bukan cina maaaa!!!"...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.