Halaman

Ahad, 13 April 2014

#beritaPerak: Majlis Pecah Tanah Pembangunan Universiti #UCSI & #MMTC di Seri Iskandar #Educity @ZambryAbdKadir @Azwanbro @nizarzakariaMP

Majlis Pecah Tanah Projek Educity disempurnakan oleh YAB Menteri Besar Perak. Hadir sama YB Drs Nizar Zakaria (kiri).
PERAK terus berkembang sebagai sebuah negeri yang berteraskan ilmu pengetahuan apabila pelbagai universiti swasta menunjukkan minat untuk membuka kampus mereka di negeri tersebut.

Menurut Menteri Besar, YAB Datuk Seri DiRaja Dr Zambry Abd Kadir, projek Educity iaitu pembinaan kampus universiti UCSI dan MMTC di Seri Iskandar merupakan salah satu bukti yang menunjukkan perkembangan pesat sektor pendidikan di Perak.

“Pembinaan satu lagi universiti swasta di bandar Seri Iskandar terlaksana selepas perbincangan dan lawatan diadakan oleh pihak kerajaan negeri dan UCSI sebelum ini.

“Kewujudan universiti tersebut merupakan satu lagi mercu tanda pendidikan di Perak terutama sekali bagi kawasan Seri Iskandar,” katanya selepas menyempurnakan majlis pecah projek tersebut di Seri Iskandar.

Jelasnya lagi, pembinaan pusat pendidikan sebegini pasti berupaya untuk memberi impak positif kepada kawasan berhampirannya.

Katanya lagi, kawasan Seri Iskandar sudah sedia membangun apabila wujudnya dua universiti lain di kawasan berkenaan iaitu Universiti Teknologi Mara (UITM) dan Universiti Teknologi PETRONAS.

Seri Iskandar dilihat semakin pesat membangun sebagai pusat pembangunan pendidikan di Perak.

Ujarnya lagi, pelbagai pembangunan pendidikan lain bakal dirancang untuk dibangunkan di kawasan sekitar Seri Iskandar kelak.

Beliau turut memuji semangat yang ditonjolkan oleh pihak UCSI yang mengembangkan bidang pendidikan di Perak di atas tanah milik persendirian sepenuhnya.

Pembinaan Universiti UCSI dijangka bermula penghujung 2014 dan siap sepenuhnya menjelang tahun 2016 itu bakal menyediakan peluang pendidikan kepada lebih 10,000 pelajar kelak.

Universiti swasta itu akan menawarkan program pendidikan dalam bidang;
● Pelancongan dan Hospitaliti, Sains Sosial dan Seni Kreatif, 
● Perniagaan dan Informasi Sains, 
dari peringkat diploma hingga ijazah doktor falsafah (PhD).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.