Halaman

Isnin, 29 September 2014

Perak Jalin Kerjasama Dengan Bosnia - @ZambryAbdKadir @NajibRazak @Azwanbro #MBBC

YAB Datuk Seri Zambry Abd Kadir menerima Pingat Bandaraya Sarajevo dari Datuk Bandar Sarajevo, Dr Ivo Komsic.
Perak berhasrat menjalin kerjasama ekonomi lebih kukuh dalam bidang ekonomi, sosial dan kebudayaan dengan Bosnia dan Herzegovina, terutama Sarajevo, kata Menteri Besar Perak Datuk Seri DiRaja Dr Zambry Abdul Kadir.
   
Zambry juga mengumumkan pembentukan bandar raya berkembar antara Ipoh dan Sarajevo.
   
"Rakyat Malaysia terutama Perak akan terus menyokong dan membantu rakyat Bosnia terutama dalam bidang pendidikan. 

"Kerajaan negeri menawarkan lima biasiswa kepada rakyat Bosnia untuk melanjutkan pengajian di Kolej Universiti Islam Sultan Azlan Shah (KUISAS)," kata Zambry pada pelancaran Majlis Perniagaan Malaysia-Bosnia dan Herzegovina (MBBC) di Sarajevo, Jumaat lalu.


Khairul Azwan Harun dan Amer Bukbić adalah Pengerusi Bersama Majlis Perniagaan Malaysia - Bosnia & Herzegovina (MBBC).

Turut hadir pada pelancaran itu ialah Menteri Tenaga dan Industri Bosnia, Erdal Trhulj; Duta Malaysia di Bosnia, Anuar Kasman; Pengerusi Bersama MBBC Cawangan Malaysia, Khairul Azwan Harun dan Pengerusi Bersama MBBC Cawangan Bosnia, Amer Bukvić.

Semasa pelancaran, dua memorandum persefahaman (MoU) dimeterai oleh MBBC, Majlis Perniagaan Sarajevo, Persatuan Alumni Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dan Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI) membabitkan kerjasama dalam hubungan sosial dan kebudayaan.
   
Satu lagi MoU yang ditandatangani ialah antara Great Color Investment Ltd dan Energoinvest bagi meneroka potensi industri tenaga di Bosnia.
   
Zambry menggesa pihak-pihak yang menandatangani MoU itu supaya mempercepatkan proses merangka terma perjanjian yang disahkan dan melaksanakannya.
   

Beliau berkata, Perak sedang mengkaji kemungkinan untuk bekerjasama dengan syarikat-syarikat Bosnia dalam industri kayu, teknologi hijau dan industri berkaitan tenaga.
   
Semasa majlis pelancaran, Zambry menerima Pingat Bandaraya Saravejo yang disampaikan oleh Datuk Bandar Sarajevo, Dr Ivo Komsic atas komitmen beliau mengukuhkan hubungan antara Perak dan Sarajevo.   

Pingat itu ialah sebagai simbol penghargaan kerana membantu dalam pembangunan ekonomi, perdagangan dan keusahawanan dan menggalakkan iklim pelaburan di Sarajevo dan rantau ini.
   
Kemudian, Zambry membuat kunjungan hormat ke atas Presiden Bosnia, Bakir Izetbegović.
   
Semasa lawatan, kedua-dua pemimpin membincangkan isu-isu berkaitan hubungan dua hala.
   
Bakir juga mempelawa DYMM Sultan Perak Sultan Nazrin Shah untuk melawat Bosnia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.