Halaman

Jumaat, 30 Januari 2015

#NKPUM @Azwanbro Gesa Peniaga Prihatin Nasib Rakyat, Turunkan Harga Barangan @NajibRazak @DatoHasanMalek @KhairyKJ


Harga RON 95 dan diesel bagi bulan Februari dijangka akan turun lagi seiring dengan penurunan harga minyak mentah dunia di pasaran sekarang.

Sehubungan itu, Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia Khairul Azwan Harun menggesa para pengeluar, pembekal dan pemborong agar menurunkan harga barangan, berikutan penurunan harga bahan api tersebut.

Gesaan tersebut dinyatakan melalui muatnaik status twitter milik beliau petang tadi.

"Esok, harga runcit minyak dijangka turun lagi. Untuk pemborong, pembekal dan pengeluar bila lagi?

Tambah beliau, pengeluar, pembekal dan pemborong perlu prihatin dengan penderitaan yang ditanggung oleh rakyat terutama yang berpendapatan rendah.

Bermula 1 Disember 2014 kerajaan memutuskan untuk menamatkan pemberian subsidi bagi RON 95, RON 97 dan Diesel seterusnya melaksanakan kaedah sistem apungan terurus bagi menentukan harga bahan api tersebut.

Di bawah sistem ini, purata bulanan harga minyak mentah dunia akan menentukan harga runcit bahan api pada bulan berikutnya.

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) akan mengeluarkan kenyataan pada hari terakhir bulan Januari 2015 untuk harga runcit terkini minyak di Malaysia untuk bulan Februari 2015.

Harga bulan Jan 2015.

RON95  - RM1.91 sen seliter
RON97  - RM2.11 sen seliter
Diesel - RM1.93 sen seliter

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.