Rabu, 23 Jun 2010

ISU BIASISWA JPA

Kenyataan Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong yang mempertikai dan menyentuh soal pemberian biasiswa MARA kepada pelajar Bumiputera berikutan langkah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) akan menghentikan secara berperingkat-peringkat pemberian biasiswa kepada pelajar yang mengikuti kursus ijazah sarjana muda di luar negara mulai tahun depan merupakan kenyataan biadap.

Jelas beliau tidak menghormati hak-hak bumiputera dan Perlembagaan Persekutuan yang telah dipersetujui oleh semua kaum. Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan secara jelas memperuntukkan jaminan pelajar-pelajar Melayu mendapat biasiswa berdasarkan kedudukan ekonomi orang Melayu pada hari ini amat menuntut kerajaan meneruskan pemberian biasiswa kepada pelajar Melayu. Biasiswa MARA juga melibatkan soal hak istimewa orang Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan Negara

YPS menuntut Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan kerajaan Malaysia meneruskan pemberian biasiswa JPA bagi memastikan pelajar-pelajar khususnya pelajar Melayu mendapat pendidikan berkualiti dari universiti-universiti terkemuka di seluruh dunia. Pemberhentian tersebut akan menambah jurang perbezaan cerdik pandai kaum Melayu berbanding dengan kaum lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..