Khamis, 29 Mac 2012

BAYARAN PINJAMAN PTPTN DIKECUALIKAN

"Dapatkan Ijazah Sarjana Muda Kelas Pertama jika mahu pengecualian bayaran balik Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional", cabar Pengerusi PTPTN Datuk Mohamad Ismail Said kepada peminjam.

Bayaran balik PTPTN perlu bagi membantu pelajar-pelajar lain kerana RM5 bilion diperlukan setiap tahun dengan RM3.37 bilion diperuntukan kepada peminjam sedia ada dan RM1.68 bilion lagi kepada peminjam baru. Setakat 29 Februari seramai 11,764 peminjam dikecualikan bayaran balik kerana kejayaan itu. Kita lupuskan bayaran RM339 juta babitkan 2,445 pelajar Bumiputera dan 9,319 bukan Bumiputera," katanya.

Beban bayaran balik juga boleh dikurangkan dengan pertukaran pinjaman kepada pembiayaan Ujrah dengan penurunan kadar caj daripada tiga kepada satu peratus. Dengan pertukaran itu, setiap peminjam dapat diskaun antara RM3,000 hingga RM5,000. Dan seramai 836,408 peminjam sedia ada layak malah sehingga Februari, 561,120 peminjam telah mengemaskini maklumat pertukaran tersebut.

Pembangkang memainkan dua faktor ini untuk menarik simpati dan sokongan rakyat. Mat Sabu berkata PAS akan menyokong tindakan kumpulan pelajar yang akan mengadakan satu perhimpunan menuntut supaya hutang PTPTN yang ditanggung pelajar kini dihapuskira oleh kerajaan menjelang pilihan raya akan datang.

Perhimpunan itu diketuai kumpulan Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) dan juga Solidariti Mahasiswa Malaysia.

YPS ~ Sekali lagi mahasiswa dipergunakan. Ini ke partii yang mengaku perjuangkan Islam!!! Haktuiihhhhhhh!!!~

Sent from my BlackBerry® Smartphone

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..