Selasa, 9 Disember 2014

#PemudaUMNO Desak Kaji Semula Pelantikan CEO, Beri Kepercayaan Anak Watan #MAS @Azwanbro @NajibRazak @Zahid_Hamidi @KhairyKJ #KhazanahNasional


Pergerakan Pemuda UMNO mendesak Khazanah Nasional agar mengkaji semula pelantikan Christop R. Mueller sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Malaysia Airlines Bhd (MAS Newco) yang baharu.

Naib Pemuda UMNO, Khairul Azwan Harun berkata, Khazanah perlu memberi kepercayaan kepada anak tempatan untuk menerajui syarikat penerbangan Malaysia itu.

Adalah terlalu berisiko untuk MAS yang merupakan aset strategik nasional dengan dana RM6 bilion hasil suntikan Khazanah, diuruskan oleh rakyat asing - Azwan.

“Pemuda UMNO melihat sekiranya pelantikan rakyat asing ini diteruskan, ia bakal mengundang pelbagai persepsi terhadap kemampuan Khazanah, yang dilihat terpaksa bergantung kepada pakar luar.

“Pemuda UMNO amat khuatir sekiranya pakar luar dijadikan taruhan dengan risiko yang terlalu tinggi," katanya kepada pemberita selepas sesi dialog Program Pertukaran Belia Malaysia-China 2014 di Kuala Lumpur, hari ini.

Menurut beliau, Pemuda UMNO percaya ramai rakyat Malaysia yang berkelayakan, berpengalaman dan berkemampuan untuk menerajui MAS selain lebih memahami keperluan budaya dan cara kerja serta iklim ekonomi kita.

“Kita melihat justifikasi pemulihan lebih berbentuk pengurangan kos operasi dan pencarian laluan udara yang profitable (menguntungkan).

"Kita percaya Khazanah mampu mencari calon tempatan yang layak sekiranya mahu dengan bantuan Talent Corp," ujarnya lagi.

Pada 5 Disember lalu, MAS mengumumkan pelantikan Mueller sebagai Pengarah Bukan Eksekutif MAS dan CEO MAS NewCo berkuat kuasa 1 Januari 2015.
Pemuda UMNO menegaskan, sekiranya Khazanah memerlukan tenaga asing mereka boleh dilantik sebagai perunding atau penasihat kepada MAS.

Dalam sidang media yang sama, Pemuda UMNO bersetuju dengan tindakan pihak Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Jabatan Imigresen menarik balik pasport mereka.

Bahkan PPUM mendesak di atas kedegilan mereka tidak mahu pulang untuk berhadapan dengan perundangan negara, agar tindakan lebih drastik diambil oleh pihak Peguam Negara supaya tindakan mahkamah untuk melucutkan kewarganegaraan mereka dibuat.

Ini memandangkan mereka tiada lagi hormat kepada prinsip Rukun Negara dan Malaysia tidak perlu mempunyai warganegara seperti mereka lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..