Isnin, 27 Julai 2015

@Azwanbro Bidas Tindakan Sayap #DAP Pertikai Larangan 'Couple-Seat' #LFS #PemudaUMNO #DAPSY


Malaysia cukup dikenali sebagai sebuah negara majmuk bercirikan pelbagai rumpun bangsa yang berbeza pegangan agama dan budaya.

Sehubungan itu, bukan hanya rakyat tetapi ahli politik juga perlu bertanggungjawab menghormati perbezaan ini demi mengekalkan keamanan negara ini.

Demikian kenyataan Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Khairul Azwan Harun ketika diminta mengulas bantahan pimpinan sayap pemuda DAP berkaitan larangan 'couple-seat terhadap pasangan belum berkahwin yang ingin memasuki pawagam di Seri Iskandar, Perak.

"Kita Pemuda UMNO menegaskan jangan ada mana-mana ahli politik cuba terlibat dalam urusan ini dan ini adalah di bawah bidang kuasa agama negeri masing-masing.

"Pemimpin politik perlu ada perasaan sensitif pada agama lain-lain. Sebagai pemimpin kita sewajarnya membuktikan bahawa kita memahami keadaan dan keperluan yang sepatutnya kita hormati," ujar beliau.

Beliau juga turut melontarkan amaran supaya pembangkang tidak mengambil kesempatan dan cuba mengeruhkan keadaan.

"Saya beri amaran jangan cuba politik dan terlibat apa jua keputusan yang dibuat oleh pihak agama negeri.

" Sekiranya ada cubaan untuk terlibat ia akan mengundang masalah," kata Azwan ketika ditemui pada majlis Jamuan Hari Raya Aidilfitri anjuran Yayasan Transformasi Pasir Salak (YTPS) di Kampung Gajah, semalam.

Isu 'couple seat' telah dijadikan bahan oleh DAP di Perak dalam meraih laba politik.

Ia menunjukkan sikap tidak matang parti itu dalam meraih perhatian rakyat sehingga sanggup menggugat kestabilan dan keharmonian.

Malah sikap melampau DAP telah mencabar umat Islam di negeri ini yang mana DAP dengan sengaja dilihat 'mencuit ' hukum Islam.

"Perlu ada sikap hormat menghormati di antara satu sama lain di kalangan perbedaan agama dan kaum, hormat pendirian agama masing-masing," tegas Azwan lagi.

Dalam kenyataan yang disiarkan di laman web DAP Roketkini pada hari Rabu, Setiausaha DAPSY Perak, Howard Lee juga mendesak supaya larangan itu ditarik balik walaupun tidak mengemukakan sebarang cadangan alternatif kepada tindakan larangan tersebut.

Kenyataan ini adalah satu lagi respon bantahan DAP terhadap penguatkuasaan moral dan akhlak di tempat-tempat awam.

Pada 22 Julai lalu, Majlis Daerah Perak Tengah dalam satu kenyataan media memaklumkan bahawa pasangan yang ingin menggunakan kerusi berkembar atau couple seat bagi menonton wayang di pawagam Lotus Five Star Cinemas (LFS) di Seri Iskandar, Perak perlu menunjukkan sijil nikah sebagai bukti mereka adalah pasangan suami isteri yang sah.
Menurut Ahli Majlis Daerah Seri Iskandar, Khairul Shahril Mohamed, syarat tersebut ditetapkan pihak Majlis Daerah sekitar pertengahan tahun 2014 selepas permohonan dibuat pihak pengurusan pawagam berkenaan, empat tahun lalu.
Tambahnya yang juga Ketua Pemuda UMNO Bahagian Parit, pihak pengurusan pawagam itu akan dikenakan tindakan tegas sekiranya gagal mematuhi syarat yang dipersetujui bersama Majlis Daerah.
“Denda akan dikenakan kepada pihak pawagam dan kemungkinan lesen perniagaan juga akan digantung sekiranya pasangan bukan muhrim ditangkap menggunakan couple seat. Pasangan yang didapati bersalah melanggar peraturan pula akan diberikan khidmat kaunseling,” ujarnya.
Jelasnya lagi, serbuan secara mengejut juga akan dilakukan oleh pihak Jabatan Agama Islam Perak (JAIP) di pawagam itu namun sehingga kini tiada sebarang laporan dan tangkapan dibuat membabitkan pasangan bukan muhrim yang melanggar peraturan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..