Jumaat, 31 Julai 2015

#NahasMH17: Pemuda UMNO Kecewa Keputusan Russia, Gesa Kementerian Luar Hantar Bantahan @Azwanbro #PemudaUMNO


Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia melahirkan rasa kecewa dengan tindakan Russia menggunakan kuasa VETO menolak penubuhan tribunal antarabangsa nahas MH17 bagi mencari keadilan buat mangsa.

Kekecewaan tersebut dinyatakan oleh Naib Ketuanya, Khairul Azwan Harun melalui muatnaik halaman facebooknya, hari ini.


Menurut beliau, Pemuda UMNO sentiasa konsisten dengan  pendirian bahawa keluarga mangsa khususnya dan rakyat Malaysia umumnya berhak untuk mendapatkan keadilan dan kebenaran dengan membawa pihak yang bertanggungjawab atas nahas tersebut kemuka pengadilan.


Malah kata beliau, hasrat tersebut telah dinyatakan lebih setahun lalu melalui satu memorandum yang telah disampaikan ke kedutaan Russia dan Ukraine.


Timbalan Pengerusi Pemuda BN Malaysia, Azwan mengetuai lebih 2000 belia pelbagai NGO menyerahkan memorandum ke kedutaan Russia, Ukraine dan PBB mendesak satu penubuhan badan siasatan menyiasat punca nahas MH17 - 22 Julai 2014

Tambah Azwan lagi, Malaysia mempunyai hubungan erat dan merupakan rakan baik kepada Russia di rantau ASEAN.

"Adalah amat mengecewakan sekiranya pihak kerajaan Russia tidak mengambil kira hubungan ini dan saya mendesak supaya Menteri Luar kita menghantar bantahan serta makluman kekecewaan kita kepada rakan sejawat beliau.

"Sekiranya Russia berpendapat bahawa ini bukan jalan yang terbaik bagi menyelesaikan masaalah ini maka wajiblah mereka mencadangkan alternatif yang dapat menyelesaikan kemelut ini," ujarnya.

"Bagi pihak keluarga mangsa dan rakyat Malaysia kami teguh dengan pendirian bahawa keadilan dan kebenaran mesti diperjuangkan," tegas beliau lagi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..