Rabu, 18 Jun 2014

Malaysia Bukan Negara Sekular - @DSJamilKhir @NajibRazak @MuhyiddinYassin


Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom dalam jawapan bertulis kepada soalan Oscar Ling Chai Yew (DAP-Sibu) menjelaskan bahawa Malaysia bukan merupakan sebuah negara sekular.


  • Ianya jelas berdasarkan fakta sejarah penubuhan negara ini yang berasaskan kepada Kerajaan Islam Kesultanan Melayu dan Raja-Raja Melayu yang merupakan Ketua Agama Islam bagi negeri masing-masing.
  • Diperkukuhkan melalui Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan yang jelas mengatakan agama Islam adalah agama Persekutuan, tetapi agama lain boleh diamalkan di mana-mana bahagian Persekutuan.
  • Kedudukan ini juga dizahirkan dengan adanya peruntukan lain seperti dalam Fasal (4) Perkara 11 berkenaan dengan penyekatan pengembangan apa-apa doktrin atau kepercayaan agama lain dalam kalangan penganut agama Islam oleh undang-undang Negeri dan Persekutuan.
  • Dalam Fasal (2) Perkara 12 tentang hak berkenaan dengan pendidikan, di mana sah bagi Persekutuan atau sesuatu negeri menubuhkan, menyenggarakan, membantu dalam menubuhkan atau menyenggarakan institusi Islam atau membantu untuk mengadakan ajaran dalam agama Islam serta melakukan apa-apa perbelanjaan yang perlu.
  • “Dalam Fasal (1A) perkara 121 juga menyebut bahawa Mahkamah Sivil tidak mempunyai bidang kuasa berkenaan dengan apa-apa perkara dalam bidang kuasa Mahkamah Syariah.
  • “Malah, dalam butiran 1 senarai negeri jadual kesembilan Perlembagaan Persekutuan antaranya termasuk hukum syarak dan undang-undang diri dan keluarga bagi orang yang menganut agama Islam dan mengawal pengembangan doktrin dan kepercayaan dalam kalangan orang yang menganut agama Islam serta ikrar Yang di-Pertuan Agong dalam jadual keempat untuk memelihara agama Islam pada setiap masa.

Dalam sidang Dewan Rakyat semalam, Ahli Parlimen Sibu tersebut bertanyakan apakah Malaysia sebuah negara sekular ataupun negara Islam.

Pembangkang di Malaysia memang jenis bebal. Takkan lah mereka tidak mengetahui apa yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia.



Sedangkan Rukun Negara dengan jelas menyatakan bahawa setiap rakyat wajib memelihara dan menjunjung tinggi 5 prinsip termasuk keluhuran Perlembagaan.

Jika berdasarkan apa yang telah mereka lakukan kebelakangan ini, mereka nampaknya memang tidak memahami sedikitpun apa yang terkandung dalam Rukun Negara.

Mereka lebih kepada ingin mewujudkan suasana kacau bilau di dalam negara. 

*Zaman YPS bersekolah di Sekolah Kebangsaan dahulu, wajib bagi kami melafazkan ikrar Rukun Negara setiap minggu. Tak tahu la pulak sekarang ni, ada ke tidak lagi. Dan tak tahu samada ikrar ni dibaca di sekolah vernakular. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..