Sabtu, 8 November 2014

Hakim Putuskan Enakmen Jenayah Syariah Bercanggah Dgn Perlembagaan, #ISMA Gesa #MAINS Fail Rayuan #LGBT #Transgender


Keputusan Mahkamah Rayuan Putrajaya yang memutuskan bahawa Seksyen 66 Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Sembilan) 1992 yang memperuntukkan hukuman ke atas lelaki Islam berpakaian wanita bercanggah dengan perlembagaan sudah pastinya diraikan gembira oleh golongan transgender di negara ini.

Hakim Datuk Mohd Hishamudin Mohd Yunus menyampaikan keputusan mengisytiharkan Seksyen 66 itu sebagai terbatal, sekaligus mengiktiraf hak golongan transgender yang mengalami disforia gender dan berpakaian serta berkelakuan seperti wanita.

"Pakaian seseorang adalah satu contoh kebebasan yang dijamin di bawah Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan.

Keputusan itu dibuat selepas tiga lelaki beragama Islam merayu di mahkamah rayuan, setelah Mahkamah Tinggi Seremban menolak permohonan semakan kehakiman untuk mencabar perlembagaan enakmen syariah.

Di sebalik keputusan mahkamah itu, kita umat Islam sepatutnya merasa gusar, dibimbangi golongan transgender ini akan bertindak lebih berani untuk menyuarakan hak yang lain sekaligus mencabar perlembagaan negara yang menjadikan Islam sebagai agama rasmi.

Perjuangan golongan gay, lesbian, biseksual dan transgender (LGBT) ini mendapat sokongan daripada Badan Hak Asasi Manusia.

Malah, NGO (pertubuhan bukan kerajaan) yang memperjuangkan kumpulan LGBT ini turut menyokong dan mendesak agar Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dibebaskan daripada tuduhan meliwat.



Bagi NGO ini, pendakwaan bagi kes liwat yang dihadapi Anwar bukanlah satu perbuatan jenayah.

Menurut mereka, pendakwaan tersebut meletakkan kebebasan dan hak kumpulan minoriti LGBT kini dalam kedudukan bahaya.

Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) antara NGO Islam pertama yang bersuara menggesa Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS) memfailkan rayuan kepada mahkamah rayuan mengenai keputusan yang dibuat terhadap golongan transgender.

Menurut Pengerusi Undang-undang Divisyen, Muhammad Lutfi Abdul Khalid, rayuan itu perlu, memandangkan keputusan mahkamah itu boleh digunakan sebagai contoh untuk isu sama pada masa depan.

“Keputusan itu boleh digunakan sebagai rujukan di negeri lain dan Wilayah Persekutuan, sekiranya kes sama berlaku.

“Ini kerana, pihak berkuasa mengenai undang-undang Islam negeri tidak mempunyai pilihan lain, selain terikat dengan keputusan mahkamah rayuan,” katanya dalam kenyataan yang dimuat naik ke laman ISMA.

Tambahnya lagi, rayuan itu amat penting untuk menguatkan lagi kekuasaan pihak berkuasa undang-undang Islam, bagi membendung aktiviti isu homoseksual, biseksual dan transeksual (LGBT) dalam komuniti Islam.

YPS ~ Belum lagi selesai isu Sister In Islam, timbul pulak isu LGBT ni. YPS melihat satu jer, Islam semakin diperlekehkan. Jamil Khir tolong la tengok²kan, fikir²kan dan lakukan lah sesuatu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..