Rabu, 5 November 2014

#NKPUM @Azwanbro Kecam #DAP Kaitkan Sekolah Agama Sbg Pemisah Kaum @NajibRazak @Khairykj #PemudaUMNO #PAS


Kenyataan biadap Ahli Parlimen (DAP) Sibu Oscar Ling yang menyifatkan Sekolah Agama antara penyebab kepada pemisahan kaum di negara ini mengundang kecaman pelbagai pihak.

Kenyataan yang menyentuh sesitiviti umat Islam tersebut dikeluarkan dalam satu sidang medianya di lobi Parlimen kelmarin.

Antara yang bangkit mengecam kenyataan itu adalah Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia Khairul Azwan dalam kemas kini twitter beliau.

Menurut Azwan, DAP tidak sepatutnya mempersoalkan status sekolah agama yang seiring dengan dengan Islam sebagai agama rasmi persekutuan.


SAMTH, antara sekolah agama yang terkenal di Klang, Selangor.
"DAP jangan salahkan sekolah agama yang seiring dengan Islam sebagai agama rasmi," tegasnya.

Perkara 3, Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa “Ugama Islam ialah ugama bagi Persekutuan; tetapi ugama-ugama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan”.

Beliau yang juga Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO Malaysia berkata, kita tidak persoal status SJK (Sekolah Jenis Kebangsaan) jadi DAP tak perlu soal status sekolah agama.

Azwan turut menyifatkan sekolah berlainan aliran bukanlah punca kepada pemisahan kaum malah katanya kerajaan menghormati hak semua kaum di negara ini.

Apa yang penting, rakyat Malaysia perlu sentiasa berinteraksi dan kekal menjalinkan persefahaman.

Dalam masa yang sama, Azwan mempersoalkan dimanakah suara pemimpin PAS tatkala rakan mereka DAP mempersoalkan sekolah agama.

Sebagai sebuah parti yang meletakkan Islam sebagai asas perjuangan, PAS perlu menegur DAP yang juga rakan mereka didalam Pakatan Rakyat apatah lagi kenyataan pemimpin DAP tersebut jelas menghina agama.

"Takkan langsung tak peduli nak tegur sikit rakan sebantal walau mimpi berbeza," ujarnya lagi.

Menyentuh lebih lanjut mengenai isu ini, Oscar Ling sebagai Ahli Parlimen yang juga warganegara Malaysia perlu peka dan memahami sesuatu perkara sebelum mengaitkannya dengan isu yang dibangkitkan.

Bagi YPS, cubaan mengaitkan sekolah agama dengan isu perkauman adalah kesilapan besar Oscar didalam perkara ini kerana sekolah agama bukan berasaskan bangsa tetapi sekolah tersebut menerima kemasukan pelajar berdasarkan anutan dan kepercayaan.

Ahli Parlimen tersebut perlu tahu bahawa pelajar sekolah agama terdiri dari pelbagai kaum yang menganuti satu kepercayaan iaitu agama Islam.

Malah, ibubapa pelajar yang menghantar anak mereka belajar di sekolah agama juga memiliki ideologi politik berbeza dan terdapat juga mereka yang tidak terlibat atau berkecimpung dalam aktiviti politik kepartian.

Memang benar, setakat ini tiada pelajar bukan Islam yang memohon masuk atau belajar di sekolah yang mementingkan aspek-aspek berkaitan Islam.

Selain mata pelajaran biasa seperti yang terdapat di sekolah biasa, sekolah agama lebih menitikberatkan nilai-nilai baik kehidupan sebagai seorang muslim.

Sekolah agama tidak mendidik pelajarnya menjadi seorang rasis, tidak menyemai rasa benci terhadap kaum mahupun agama lain.

Untuk lebih memahami sekolah agama, kita cabar Oscar menghantar anak beliau belajar di sekolah agama sebelum mengeluarkan kenyataan biadap yang tidak berasas.

Tetapi beliau perlu bersedia untuk menerima dengan hati terbuka seandainya anak beliau menyatakan hasrat untuk memeluk Islam.


Kredit gambar: @PjO2u

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..