Selasa, 29 April 2014

9 Individu Disyaki Pengganas Ditahan Polis - KPN


Polis Bahagian Counter Terrorism, Cawangan Khas, Bukit Aman menahan sembilan individu yang disyaki terlibat dalam kegiatan militan di dalam dan luar negara. 
    
Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata kesemua mereka ditahan di Kedah dan Selangor, hari ini.
    
Khalid berkata kesemua yang ditahan dalam operasi serentak di beberapa lokasi di dua negeri berkenaan berumur antara 22 dan 55 tahun.
    
"Kesemua individu terbabit disyaki terlibat dalam kumpulan militan yang bertanggungjawab merancang perbuatan ganas di dalam dan luar negara.
    
"Mereka juga disyaki mempunyai hubungan dengan kumpulan pengganas yang beroperasi di luar negara," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.
    
Beliau berkata sebahagian daripada individu yang ditangkap itu telah menjalani perjumpaan sulit bagi memantapkan ideologi militan.
    
Khalid berkata selain memantapkan ideologi militan, individu tersebut juga didapati mengumpul dana dan menjalani latihan ala ketenteraan sebagai persiapan untuk melakukan keganasan.
    
Beliau berkata mereka itu ditahan mengikut BAB VI A - Kesalahan Berkaitan Dengan Keganasan dan Akta Kanun Keseksaan (Akta 574).
    
"Mereka akan disiasat mengikut prosedur di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Akta 747)," katanya. - Bernama

Semalam, penganalisis keganasan Dr. Obsatar Sinaga khuatir Malaysia kini menjadi antara senarai sasaran penganas susulan apa yang beliau fahami sebagai kecondongan Kuala Lumpur kepada kuasa barat. 

Pensyarah dari Universiti Padjadjaran itu namun berkata, kumpulan pengganas itu memandang rendah keupayaan pihak berkuasa sehingga tertangkapnya sembilan suspek penganas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..