Khamis, 24 April 2014

Pengeluaran Kilang Perak Agro Mills Meningkat - DS @ZambryAbdKadir @ZainolFadzi @Azwanbro #PPPNP

Hasil perubahan dalam struktur operasi dan pengurusan sumber manusia, kilang memproses buah kelapa sawit milik penuh Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak (PPPNP), Perak Agro Mills Sdn Bhd berjaya meningkatkan kadar pengeluaran daripada 30 tan metrik per jam kepada 60 tan metrik per jam.

Bercakap kepada pemberita selepas merasmikan kilang tersebut di Kampung Gajah pagi tadi, Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir, berkata sebelum ini kadar pengeluaran kilang itu berada di bawah kapasiti sebenar.

“Tetapi selepas beberapa perubahan dilakukan oleh PPPNP, kapasiti pengeluaran kilang ini meningkat daripada 30 tan metrik per jam kepada 60 tan metrik per jam.

“Penggunaan peralatan canggih dikenali sebagai ’tilting sterilizer’ membolehkan kadar pengeluaran kilang ini meningkat sekali ganda,” katanya lagi.

Kilang yang terletak di Mukim Pulau Tiga itu dijangka memperoleh keuntungan kasar sebanyak RM10 juta setahun berbanding hanya RM4 juta sebelum ini.


YB Dato' Zainol Fadzi Paharuddin turut hadir ke majlis perasmian kilang Perak Agro Mills di Pulau Tiga. Gambar oleh Azarin Jamain.
Kilang yang dahulunya dikenali sebagai Dinding Oil Palm Industries itu mendapat sumber bekalan buah tandan segar sawit (BTS) daripada ladang-ladang PPPNP, ladang mini berhampiran dan juga peniaga BTS sekitar daerah Perak Tengah.

Selain itu, PPPNP katanya, melabur sebanyak RM24 juta untuk membeli peralatan yang diperlukan bagi meningkatkan kapasiti pengeluaran kilang tersebut yang beroperasi sejak 2001 lagi.

“Perak merupakan negeri keempat di Malaysia yang menggunakan ’tilting sterilizer’ untuk memproses buah kelapa sawit selain Sime Darby.

“Kilang memproses kelapa sawit di Beruas juga akan menggunakan peralatan canggih ini untuk meningkatkan kapasiti pengeluaran sedia ada,” kata Zambry lagi.


Dalam perkembangan berkaitan, beliau memaklumkan bayaran bonus antara tiga hingga empat bulan kepada setiap pekerja Perak Agro Mills Sdn Bhd bagi tahun kewangan berakhir 2013.

“Peningkatan kapasiti kilang daripada 30 tan metrik per jam kepada 60 tan metrik merupakan satu kejayaan yang membanggakan bagi PPPNP, sekaligus berjaya meningkatkan hasil pendapatan kerajaan negeri,” jelasnya lagi.

Terdahulu dalam ucapannya, Zambry berkata, terdapat dua faktor yang menentukan kejayaan dalam sesebuah pengurusan kilang iaitu manusia dan alatan yang digunapakai.

Beliau turut menekankan aspek amanah dalam setiap kerja yang dilaksanakan bermula dari peringkat pekerja kilang hingga pihak pengurusan tertinggi. PT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..