Rabu, 2 April 2014

Taburan Hujan Yang Kurang Punca Catuan Air - Dato' @ZainolFadzi @ZambryAbdKadir #LembagaAirPerak



Pengerusi Jawatankuasa Kemudahan Awam, Infrastruktur, Tenaga dan Air negeri, YB Dato' Zainol Fadzi Paharuddin menafikan kenyataan bahawa catuan air yang bakal dihadapi pengguna di kawasan Kamunting dan Taiping disebabkan oleh pengurusan air yang kurang cekap.
Catuan air yang dilaksanakan oleh Lembaga Air Perak (LAP) bermula esok disebabkan oleh jumlah taburan hujan yang kurang di kedua-dua kawasan berkenaan.
“Catuan air ini bukanlah disebabkan kelemahan menguruskan aset air dan ia adalah satu tuduhan yang tidak berasas” katanya.

Tegasnya lagi, permasalahan air tersebut adalah disebabkan oleh faktor cuaca dan taburan hujan yang ternyata di luar jangkaan semua.

“Saya lihat LAP mempunyai perancangan yang amat komprehensif bukan sahaja di Taiping malah di seluruh Perak,” katanya lagi.

Tambah Zainol lagi, setakat ini, Perak memiliki tujuh loji rawatan air yang menyumbangkan bekalan air di Taiping dan Kamunting, Gunung Semanggol, Taiping Headwork, Air Kuning, Trong, Ayer Kuning, Jelai dan Anak Terjun.


“Kali terakhir hujan lebat di Taiping dan Kamunting adalah pada 14 Januari dan ianya masih belum mampu menampung jumlah paras air yang normal,” katanya.
Paras dan sumber air Taiping Headwork telah mengalami penurunan hampir 26 peratus daripada paras yang biasa iaitu sebanyak 36 juta liter.
“Ketika ini, paras air di loji tersebut telah meningkat kepada 31 juta liter,” katanya lagi.

Catuan air tersebut hanya melibatkan 3 peratus akaun daripada keseluruhan pengguna LAP di Perak.

“Kenyataan yang dikeluarkan sebelum ini menyatakan Perak tidak akan mempunyai masalah air selama empat bulan adalah berdasarkan lawatan saya ke Empangan Sultan Azlan Shah Ulu Kinta,” katanya lagi.

Catuan yang bermula esok akan melibatkan 23,719 akaun dan 10 peratus daripadanya melibatkan kawasan komersial.

Catuan air tersebut bakal dilaksanakan selama 2 minggu bergantung kepada taburan hujan.

Ianya dibahagikan kepada 2 zon yang meliputi 27 akaun pengguna air di Taiping.

"Catuan juga tertakluk pada pindaan yang bergantung kepada taburan hujan dan ianya hanya langkah awal jika hujan masih tidak turun sehingga 2 April depan," jelas Zainol lagi.

Zon 1 meliputi 4,433 pemilik akaun iaitu bagi kediaman dan rumah kedai antaranya seperti di kawasan Taman Sentosa, Taman Tasik Permai, Tampang, Taman Lembah Tupai, Jalan Lengkungan dan Jalan Tupai.

Zon 1B pula meliputi 986 pemilik akaun antaranya kawasan sekitar Taman Suria, Taman Suria Permai, Taman Temenggong, Jalan Ong Sik, Jalan Kelab Lama dan perumahan polis dan askar.

Untuk Zon 1C, antara kawasan yang akan mengalami catuan air seperti di Taman Bukit Emas, Lake View, Taman Dato Seri Razak, Taman Pengly dan Kampung Kelian Pauh.

Zon 1D membabitkan seluruh bandar Taiping, Kampung Jambu, Tupai Industri, Medan Taiping, Kampung Boyan, Taman Long Jaafar, Medan Bersatu dan Taman Sri Hijau.

Manakala bagi Zon 2, ia turut meliputi zon A dan B yakni zon A membabitkan kawasan seperti Jalan Air Kuning, Taman Kuning Sari dan Taman Aur Mesra.

Zon 2B pula membabitkan kawasan Taman Semarak, Taman Assam Maju, Taman Asam Mara, Kampung Potong Pinang, Taman Raja Idris Shah, Taman Sg. Emas dan Taman Sri Kota.

Bagi Zon 2C, ia meliputi kawasan Larut Tin, Kampung Benggali, Sentosa, Pengkalan, Taman Simpang Setia, Simpang Pulai, Simpang, Taman Kota Jaya, Sri Larut dan Taman Mawar.

Zon 2D pula antara kawasan yang terganggu ialah Aulong, Taman Perdana, Taman Kami A,B,C,D, Jalan Haiwan, Assam Kumbang, Taman Saujana Jaya, Taman Panglima dan Kampung Tekkah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..