Khamis, 24 April 2014

Perlaksanaan HUDUD Boleh Sebabkan #PakatanRakyat Tewas #PRU14 - @LimKitSiang #DAPgantiPAS


Pakatan Rakyat akan mengalami kekalahan lebih besar dalam pilihanraya umum akan datang jika PAS berkeras mahu melaksanakan hudud di Kelantan.

Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang berkata berdasarkan sejarah pilihan raya yang lalu, hudud tidak pernah memenangi hati pengundi.

“PAS dan PKR menang lapan kerusi Parlimen dan 28 daripada 32 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu pada Pilihan Raya Umum ke-10 (PRU10) akibat penangkapan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan gerakan reformasi.

“Enakmen diluluskan pada 2001, PAS dan PKR hanya memenangi 1 daripada 8 kerusi Parlimen dan 4 daripada 28 kerusi DUN pada PRU11 2004," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Kit Siang berkata kejayaan PAS dan PKR memenangi empat dari lapan kerusi Parlimen dan 15 dari 32 kerusi DUN adalah disebabkan tiada kempen melaksanakan hudud di negeri itu.

Beliau juga menegaskan biarpun PAS tidak memasukkan hudud dalam 5 Janji Awal Manifesto PAS Terengganu” dan “5 Manifesto PRU13” namun ia bukan penyebab kekalahan Pakatan rakyat di Terengganu.

"Apa yang menarik adalah walaupun PAS Terengganu memasukkan pelaksanaan hudud semasa manifesto Barisan Alternatif sebelum 2008, ia tidak menjadikan PAS dan PKR menang lebih banyak kerusi di peringkat DUN.

"Bukankah ini satu petunjuk pengundi di Terengganu meletakkan kepentingan kepada isu lain berbanding pelaksanaan hudud?" katanya.

Ahli Parlimen Gelang Patah itu berkata sekiranya PAS berkeras mahu melaksanakan hudud sebelum PRU13 lalu sokongan orang Melayu kepada Pakatan Rakyat akan berkurangan.

Katanya, jika sokongan orang Melayu dapat ditingkatkan maka ia sudah tentu digunakan oleh UMNO dan Barisan Nasional.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini berkata kerajaan tidak pernah menolak hudud sebagai hukum yang ditetapkan Allah tetapi banyak perkara perlu diselesaikan sebelum ia dapat dilaksanakan.

Sementara itu Ahli Jawatankuasa DAP, Gobind Singh Deo sekali lagi menegaskan bahawa DAP dan PKR berhak untuk menentang rancangan PAS untuk memperkenalkan hudud di Kelantan biarpun PAS adalah rakan kongsi dalam Pakatan Rakyat.

Katanya, DAP dan PKR membentuk pakatan bersama PAS dalam pilihan raya lepas kerana PAS menerima agenda bersama yang tidak termasuk hudud.

"Rakyat memberi sokongan kepada Pakatan Rakyat kerana agenda yang diperjuangkan bersama dan menjadi tanggungjawab kita untuk mengingatkan PAS bahawa undi yang diperolehi atas dasar agenda bersama Pakatan Rakyat.

"DAP tidak akan gentar dengan ancaman. Kami akan terus melakukan apa yang betul dan bercakap menentang hudud kerana ia jelas tidak mengikut perlembagaan dan agenda Pakatan Rakyat.

"Jika PAS berkeras untuk membentangkan rang undang-undang ini untuk melaksanakan hudud di Kelantan, maka mereka boleh mengharapkan tentangan terbuka dari kami dalam DAP. Ia akan terus menjadi pendirian rasmi kami," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..