Sabtu, 26 April 2014

#HUDUD: #NKPUM @Azwanbro Cadang UMNO-PAS Adakan Perbincangan @NajibRazak @dsjamilkhir #pemudaUMNO


Azwan selaku Ketua UMNO Cawangan berucap pada Persidangan UMNO Cawangan Balun Bidai. Hadir sama, Saudara Nasurun Nasir selaku perasmi, serta beberapa orang pemerhati AJK UMNO Bahagian Pasir Salak (Tuan Haji Abd Manan & Saudara Badiozaman)
UMNO Cawangan Balun Bidai telah selesai mengadakan persidangan tahunan UMNO Cawangan bagi tahun 2014.

Persidangan bermula jam 10.00 pagi dan dihadiri lebih 100 orang ahli yang berdaftar dan layak hadir.

UMNO Cawangan Balun Bidai merupakan cawangan yang dipimpin oleh Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Saudara Khairul Azwan Harun.

Berucap pada persidangan tersebut, Azwan menyentuh berkaitan isu Hudud atau Enakmen Kanun Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) yang diputar belit oleh PAS.

“PAS meletakkan kegagalan mereka melaksanakan Hudud pada UMNO sedangkan sekutu mereka dalam Pakatan Rakyat dengan jelas menyatakan pendirian tidak menyokong Hudud.

“Semalam, Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP Anthony Loke Fook Siew mengeluarkan kenyataan akhbar mendesak PAS berundur dari Pakatan Rakyat jika PAS masih berdegil mahu melaksanakan Hudud,” kata Azwan merujuk kepada artikel Astro Awani.

"Sekiranya PAS bertegas untuk membuat sebarang keputusan dan tindakan yang tidak ada konsensus dalam Pakatan Rakyat, maka langkah yang paling terhormat dan sewajarnya untuk PAS ialah berundur dari Pakatan Rakyat," tegas Anthony.

Azwan yang juga Ahli Majlis Tertinggi UMNO Malaysia menjelaskan bahawa tiada seorang pun pimpinan tertinggi UMNO menolak perlaksanaan Rang Undang-Undang Hudud sejak dari dahulu lagi.

Malah, YAB Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sebelum ini menegaskan kerajaan Persekutuan tidak pernah menolak hukum hudud sebagai hukum yang ditetapkan Allah SWT, namun banyak kekangan dan keutamaan yang perlu diperhalusi sebelum dilaksanakan tanpa menjejaskan matlamat hukum itu.

Merujuk beberapa pandangan para ulama', perlaksanaan Hudud memerlukan kajian menyeluruh agar perundangan yang termaktub di dalam Kitab suci Al Quran itu dapat dilaksanakan dengan baik sesuai dengan kehendak Allah.
Azwan turut mencadangkan agar para agamawan, ilmuwan serta pakar perundangan Islam UMNO dan PAS mengadakan muzakarah berkaitan perlaksanaan Rang Undang-undang (RUU) Hudud.

"Sebagai orang Islam, kita semua menyokong hudud. Para agamawan, ilmuwan serta pakar undang-undang Islam UMNO serta PAS perlu duduk semeja dan bermuzakarah.

“Golongan mereka yang berwibawa dalam bidang tersebut amat diperlukan supaya tidak menimbulkan kekeliruan kerana pelaksanaan hudud itu nanti akan melibatkan banyak pihak,” ujarnya pada ucapan penggulungan persidangan tersebut.

Persidangan UMNO Cawangan Balun Bidai 2014 telah dirasmikan oleh Ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian Saudara Nasurun Nasir mewakili UMNO Bahagian Pasir Salak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..