Selasa, 22 April 2014

IPOH: Salah Satu Dari 9 Bandar Terbaik Dunia - Kathleen Peddicord @ZambryAbdKadir @Azwanbro


Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir berkata, penjagaan kelestarian Bandaraya Ipoh amat penting dalam meletakkannya sebagai salah satu daripada 9 bandar terbaik serta berkemampuan dunia untuk didiami golongan pesara.

Katanya, selain itu dasar yang kerajaan negeri laksanakan terutama dari aspek alam sekitar dalam membangunkan keadaan perbandaran turut meletakkan Ipoh sebagai salah satu destinasi menarik di dunia.

''Ipoh dianggap antara 9 bandar terbaik di seluruh dunia untuk golongan pesara warga emas barangkali disebabkan oleh bagaimana dasar yang kita laksanakan dan juga segi alam sekitar Ipoh '' katanya.

Beliau diminta mengulas penilaian yang dibuat oleh seorang penulis blogger terkenal Amerika Syarikat, Kathleen Peddicord yang meletakkan Ipoh sebagai satu daripada 9 bandar terkenal di dunia yang paling sesuai untuk pesaraan warga emas.

Menurut Dr Zambry, beliau mengharapkan pengekalan kepada kriteria yang diberikan oleh penulis berkenaan akan dapat kerajaan pertahankan meskipun dari segi pertumbuhan tidak dapat dielakkan kerana pertumbuhan perlu diteruskan.

Dari segi penjagaan kelestarian bandaraya adalah sangat penting kerana beliau percaya kriteria Ipoh sebagai salah satu bandar terbaik di dunia itu tidak dibuat hanya pada satu penilaian tetapi menyeluruh termasuk tentang gaya dan kualiti hidup, kehijauannya dan lain-lain lagi.

Beliau berkata, kerajaan negeri akan melihat secara serius perkara ini bersandarkan kepada maklum balas kunjungan kumpulan-kumpulan luar termasuk pelancong yang datang ke Ipoh untuk membuat penilaian mereka sendiri tentang Ipoh.

Beliau yakin menerusi penilaian ini juga kerajaan negeri akan dapat mengambil langkah perlu untuk menjadikan Ipoh sebagai destinasi menarik dikunjungi.

Kathleen dalam penulisannya meletakkan Ipoh sebagai tempat paling sesuai bagi golongan pesara warga emas kerana mempunyai perkhidmatan kesihatan pertama di dunia , udara yang segar dan infrastruktur moden selain kedudukan bandarnya yang tidak terlalu padat.

Ipoh kini menjadi bandar terkenal dan pilihan sebagai bandar untuk golongan pesara dikalangan rakyat Malaysia kerana memiliki udara yang bersih, air yang jernih dan gaya hidup yang sihat.

Menurut Kathleen, bajet bulanan USD$897 (RM2,906) hanya diperlukan untuk menetap lebih selesa di Ipoh.

Selain Ipoh, beliau turut menyenaraikan bandar Nha Trang, Vietnam, Chiang Rai, Thailand, Dumaguete, Philippines, The Americas Cayo, Belize, Loja, Ecuador, Granada, Nicaragua, Tralee, Ireland, Carcassonne, France sebagai destinasi menarik untuk dilawati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..