Selasa, 6 Mei 2014

#HUDUD: Jangan Sampai Hina Islam - DS @ReezalMerican

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican meminta semua pihak termasuk komponen Barisan Nasional agar berhati-hati dalam mengulas persoalan hudud supaya jangan melampau sehingga menghina Islam dan menimbulkan kemarahan umat Islam.

Katanya, perbincangan, diskusi dan komen mengenai hudud mestilah berasaskan pedoman dan landasan ilmu dan bukannya berdasarkan sentimen sempit.

"Apa yang berlaku mutakhir ini, perbahasan mengenai hudud sudah menjadi alat politik kepada orang tertentu untuk mendapatkan markah politik dan bukannya di atas dasar keilmuan dan keikhlasan," katanya dalam satu kenyataan media.

Reezal merujuk secara khusus kepada kenyataan Ketua Wanita Gerakan, Tan Lian Hoe baru-baru ini bahawa hudud mendiskriminasi kaum wanita dan menjadikan wanita serta kanak-kanak terdedah kepada jenayah rogol.



Dalam sidang media pada 29 April lalu, Lian Hoe berkata mangsa rogol sukar mendapat pembelaan kerana jenayah itu sukar dibuktikan tanpa keterangan empat saksi lelaki Muslim.

Reezal berpendapat kenyataan ketua sayap parti komponen Barisan Nasional itu adalah satu contoh bagaimana ia boleh dianggap sebagai menghina hudud dan Islam itu sendiri.

"Tan Lian Hoe dan mana-mana pimpinan komponen BN mesti sedar, komen yang melampau mengenai Hudud mungkin sahaja menimbulkan kemarahan kalangan umat Islam secara keseluruhannya.

"Komen kononnya hudud akan membela perogol, sebagai contoh, adalah satu ulasan yang sangat kasar dan tidak berasaskan kepada fakta yang sebenar.

"Hudud mestilah dilihat secara keseluruhan dan bukan melalui perspektif hukuman semata-mata seperti yang diberikan ulasan oleh Tan Lian Hoe," katanya.

Jelas Reezal, komen mengenai hudud "yang tidak berlapik, bersifat semberono dan singkat ilmu" akan menyulitkan masyarakat untuk berbincang mengenai hudud.

Beliau merujuk kepada usaha membawa perbincangan mengenai undang-undang jenayah syariah itu pada peringkat panel pakar yang akan diwujudkan dengan kerjasama antara Putrajaya dengan kerajaan negeri Kelantan dan PAS.

Reezal mengingatkan semua pihak supaya memberi ruang kepada jawatankuasa teknikal itu "yang arif dan faham dengan pelaksanaan hudud" untuk memperhalusi persoalan undang-undang jenayah syariah berkenaan.

"Batas di antara memberi komen mengenai hudud sekaligus menghina Islam itu jangan sesekali dilanggar dan diambil sambil lewa.

"Sebagai pemimpin, kita perlu sensitif dengan banyak perkara dan hal. Jika asas ini pun gagal difahami oleh pemimpin parti komponen, kita akan menempuh jalan yang sukar," katanya.

Inisiatif penubuhan jawatankuasa teknikal bagi mengkaji pelaksanaan undang-undang jenayah syariah di Kelantan itu diumumkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom selepas satu perbincangan dengan Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah di Kota Bharu pada 2 Mei lalu.

“Penubuhan jawatankuasa ini untuk memastikan pelaksanaan jenayah syariah Islam ini dapat dilaksanakan dengan mengambil kira kebijaksanaan dan juga keadilan bagi umat Islam,” kata Jamil Khir.

Jawatankuasa teknikal yang diselaraskan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) itu juga akan meneliti peruntukan di bawah Perlembagaan Persekutuan bagi memastikan hak rakyat bukan Islam dilindungi.

Polemik mengenai hudud berbangkit semula apabila kerajaan negeri Kelantan mengumumkan hasrat membawa usul rang undang-undang persendirian di Dewan Rakyat untuk melaksanakan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (2) 1993 di negeri itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..