Jumaat, 17 Januari 2014

Isu Kalimah ALLAH: Ustaz Kazim Elias Gesa Kerajaan Bertindak @NajibRazak @Zahid_Hamidi


Kerajaan digesa mula bertindak sekarang bagi menangani penggunaan isu kalimah ALLAH dalam kitab Bible yang hangat diperkatakan kebelakangan ini.

Pendakwah bebas, Mohd Kazim Elias Al Hafiz berkata, kerajaan sudah terlalu lama berlembut dan berdiplomasi berhubung perkara tersebut sehingga golongan bukan Islam, khususnya Kristian, mula mendesak agar kalimah ALLAH digunakan dalam kitab Bible mereka.


Mohd Kazim berkata, desakan golongan itu jelas melanggar perlembagaan negara kerana ia melibatkan kesucian umat Islam dan kesucian ALLAH itu sendiri.

“Kalimah ALLAH ini sebenarnya tidak ada dalam kitab Bible mereka. Yang ada hanyalah perkataan ‘god’ atau ‘yahweh’. Jadi gunalah perkataan ‘god’ atau ‘yahweh’ itu sahaja berbanding kalimah ALLAH yang hanya khusus kepada umat Islam.

“Kita juga kena ingat, selama ini mereka jarang menggunakan bahasa Melayu dalam upacara-upacara di gereja. Jadi, kenapa yang sibuk-sibuk nak guna kalimah ALLAH sedangkan selama ini kekok untuk bahasa Melayu?

“Justeru, dalam isu-isu sebegini, khususnya yang melibatkan soal keselamatan, agama, dan ketenteraman awam, kerajaan tidak boleh berlengah atau memberi ruang masa yang terlalu lama untuk bertindak. Ini akan beri kesan yang tidak elok kepada negara,” katanya ketika ditemui pada Majlis Sambutan Maulidur Rasul 1435 Hijrah Peringkat Risda Negeri Perak, di sini, semalam.

Katanya, Mohd Kazim berkata, wujud pendapat yang mengatakan sebelum kedatangan Nabi Muhammad SAW, golongan kafir telah menggunakan kalimah itu.

Katanya, penggunaan kalimah ALLAH oleh golongan kafir pada ketika itu salah dan jauh bertentangan dengan ajaran Islam.

“Nabi Muhammad SAW diutuskan untuk bawa pengajaran sebenar kepada mereka. Tanggapan bahawa ALLAH ada anak dan Nabi Isa itu jelmaan ALLAH tidak betul.

“Oleh sebab itulah Nabi Muhammad SAW diutuskan untuk perbetulkan keadaan dan membawa pengajaran yang sebenarnya, ALLAH tidak beranak dan tidak diperanakkan,” katanya.- Sinar Harian


Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..