Selasa, 21 Januari 2014

LIWAT Punca Anwar Dilarang Memasuki Jepun - TEMPO.CO

Ahad lalu, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dilarang memasuki Negara Jepun dan beliau mengkritik layanan yang diberikan oleh para pegawai di Lapangan Terbang Antarabangsa Narita, Tokyo.

Beliau menerusi kenyataan di blog miliknya berkata, "Saya membantah sekeras-kerasnya tindakan ini, tidak wajar kerajaan Jepun untuk tidak membenarkan saya masuk dan menafikan hak-hak sah saya bagi perjalanan secara bebas tanpa halangan.

Dalam masa yang sama, Anwar turut menyalahkan UMNO serta menuduh Wisma Putra terlibat sepenuhnya bagi mnnghalang kemasukan beliau ke negara matahari terbit itu.

Menjawab tuduhan itu, Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman dalam satu sidang media menegaskan, ia adalah keputusan pihak Jabatan Imigresen Jepun sepenuhnya tanpa campur tangan kerajaan Malaysia.

“Setiap negara mempunyai hak mutlak untuk menghalang sesiapa sahaja daripada memasuki negara tersebut jika pihak imigresen membuat keputusan yang mereka mempunyai kewajaran untuk berbuat demikian.

“Malah dalam kebanyakan kes, mereka tidak mempunyai sebarang obligasi untuk menjelaskan kenapa mereka menidakkan kemasukan mana-mana pelawat ke negara mereka,” ujarnya kepada para pemberita.

Hari ini, sebuah portal Indonesia TEMPO.CO mendakwa, sabitan bersalah atas tuduhan liwat dan korupsi pada tahun 1999, adalah punca kerajaan Jepun menghalang Anwar Ibrahim memasuki negara tersebut. Baca diSINI.

Pembaca juga boleh melayari blog Dr MiM yang turut melontarkan pendapat serta kemungkinan yang menjadi punca kerajaan Jepun menghalang kemasukan Anwar dalam artikel bertajuk "ARTICLE 24 : SEBAB ANWAR DIHALAU KELUAR DARI JEPUN". Klik SINI.

•••YPS~ Seperti biasa, UMNO pasti disalahkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..