Ahad, 19 Januari 2014

Kalimah Allah Hak Eksklusif Umat Islam di Malaysia - Titah YDP Agung

Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Sultan Abdul Halim Muadzam Shah hari ini bertitah menegaskan bahawa penggunaan kalimah Allah adalah hak eksklusif umat Islam.

Baginda dalam titahnya menyeru rakyat pelbagai kaum agar menghormati hak tersebut bagi menjamin kestabilan serta keharmonian di Malaysia terus terpelihara.

Baginda menyatakan demikian melalui titah Hari Keputeraan Sultan Kedah ke-86 yang disampaikan oleh Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah Tunku Bendahara Kedah, Tan Sri Tunku Annuar Sultan Badlishah.

Tuanku Sultan turut menyeru supaya isu-isu agama dan sensitiviti kaum yang boleh menjadi ancaman, perlu dielakkan.

Selain itu baginda juga menggesa agar asas Perlembagaan dan Undang-Undang Tubuh Negeri wajib dipatuhi.

"Ketetapan sudah jelas dibuat misalnya oleh Majlis Fatwa Kebangsaan pada tahun 1986 bahawa beberapa istilah serta kalimah menjadi hak eksklusif milik umat Islam dan perlu dihormati," titah baginda pada istiadat menyembah tahniah dan pengurniaan darjah serta bintang kebesaran di Istana Anak Bukit, pada Ahad.

Titah baginda lagi, dalam konteks masyarakat majmuk, sensitiviti agama khususnya Islam sebagai agama yang mendasari Persekutuan perlulah dihormati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..