Rabu, 26 November 2014

#PemudaUMNO Mendepani Cabaran #HyperConnectivity - @Azwanbro @NajibRazak @KhairyKJ #AKHI #BiroMediaSosial #TransformasiUMNO


Seiring dengan perkembangan pesat dunia teknologi digital di negara ini, Pemuda UMNO turut tidak ketinggalan menjadikan kesalinghubungan digital atau 'hyperconnectivity' sebagai satu platform bagi menyampaikan idealisma perjuangan dan keterbukaan parti kepada golongan muda. 

Naib Ketua Pemuda UMNO, Khairul Azwan Harun dalam satu wawancara bersama Radio Televisyen Malaysia (RTM) Isnin lalu mengupas mengenai peranan sayap pergerakan tersebut melahirkan pimpinan muda yang kreatif dan berkemahiran tinggi bagi memenuhi tuntutan keperluan dunia teknologi digital hari ini demi kelangsungan parti Melayu terbesar itu.

Menurut beliau, dalam mendepani cabaran dunia teknologi masa kini, Pemuda UMNO sejak dari penggal yang lalu telah menubuhkan Unit Media Baru (UMB) sebelum dijenamakan semula dengan nama baru iaitu Biro Media Sosial (BMS) bermula tahun lepas.

"Kita sedar hari ini lebih 56% dari populasi rakyat Malaysia merupakan mereka yang berumur dibawah 34 tahun.


"Dan kita pun sedar hampir 12 juta pengguna facebook atau facebookers di negara kita, 30% daripada jumlah 12 juta itu merupakan mereka yang berumur 16 ke 24 tahun," ujarnya.

Berdasarkan peratusan di atas, beliau mengakui Malaysia secara relatifnya merupakan sebuah negara yang muda, untuk itu Pemuda UMNO akan menggunakan 'hyperconnectivity' sebaik mungkin untuk menjuarai dan mendepani citarasa serta kehendak aspirasi golongan muda terutamanya mereka yang sudah sedia mengamalkan gaya hidup digital.

Bagi mencapai matlamat tersebut, Pemuda UMNO melalui Akademi Kepimpinan Kapten Hussein (AKHI) telah merangka pelbagai program khusus bagi melahirkan lebih ramai peneraju pemikiran (opinion leader) yang mampu mengenengahkan idealisma, perjuangan serta sikap keterbukaan UMNO untuk dinilai dan diterima oleh generasi muda.

Selain menyampaikan maklumat berkaitan dengan parti, mereka yang sedia terlatih akan membantu menjawab segala persepsi dan fitnah sebahagian pengguna media sosial yang berniat buruk terhadap parti serta kerajaan.

Kempen Secara Tradisional.

Ditanya apakah model kempen secara tradisional masih relevan atau tidak, Azwan yang juga Ahli Majlis Tertinggi UMNO Malaysia mengakui bahawa kempen tradisional tersebut masih diperlukan.

Azwan mengetuai kempen jentera
PemudaBN di PRK Pengkalan Kubor.
"Saya tidak boleh menafikan kempen secara tradisional iaitu kita pergi rumah ke rumah, kita menjalankan politik smart party masih diperlukan... Ini langsung tidak saya nafikan dan ini pun kita usahakan juga," tegas beliau.

"Tapi pada masa yang sama, saya hendak juga menyentuh bahawa hakikatnya hari ini kalau kita dapat lihat sekitar tahun 70an generasi muda terutama kaum Melayu yang berada di kawasan bandar hanya sekitar 23 peratus...hari ini generasi muda Melayu yang berada di kawasan bandar melebihi 70 peratus.

Menurut beliau, 70 peratus generasi muda yang berada di bandar lebih terdedah dengan teknologi digital dan telah sedia mengamalkan budaya hidup digital berbanding anak muda yang tinggal di luar bandar.

"Saya percaya dan bersetuju dengan Datuk Seri Shabery Cheek (Menteri Komunikasi dan Multimedia) bahawasanya hyperconnectivity adalah platform terbaik untuk kita pemimpin UMNO meneruskan agenda membawa idealisma dan perjuangan agar ianya diterima baik oleh lebih 56 peratus rakyat Malaysia yang terdiri dari golongan muda," katanya.

Video lihat di SINI.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..