Selasa, 8 Disember 2015

[VIDEO] #PAU2015: #PemudaUMNO dijangka Lancar #UnitDanaBumiputera, Beroperasi Januari 2016 - @Azwanbro @KhairyKJ @NajibRazak @Zahid_Hamidi




Hasil dari Konvensyen Dana Bumiputera yang telah berlangsung pada 28 November lalu, Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia mengambil inisiatif menubuhkan sebuah unit khas dipanggil Unit Dana Bumiputera yang bakal dilancarkan pada Perhimpunan Agung UMNO 2015 ini.


Naib Ketua Pemuda UMNO, Khairul Azwan Harun berkata, keputusan menubuhkan unit khas tersebut berdasarkan resolusi yang telah diputuskan pada Konvensyen Dana Bumiputera yang berlangsung di ibu negara penghujung bulan lalu.

Azwan yang akan mengetuai unit tersebut turut menjelaskan bahawa penubuhan itu bertujuan membantu mengumpul pangkalan data pemohon yang membuat pinjaman dari pelbagai agensi kerajaan.

Ibu pejabat Pemuda UMNO Malaysia di Menara Dato' Onn akan menjadi pusat operasi unit tersebut.

"Kita akan jadikan ia tempat untuk kumpul pangkalan data pemohon dan memastikan permohonan tersebut berjalan lancar dengan agensi berkaitan.

"Di samping itu, kita juga beri khidmat nasihat kepada permohonan yang dibuat.

Menurutnya, mengikut belanjawan 2016, Pemuda UMNO mengenal pasti lebih 10 kementerian dan lebih 18 agensi di bawah kementerian tersebut yang menyediakan dana berkenaan.

"Unit Dana Bumiputera dijangka akan mula beroperasi sepenuhnya pada Januari 2016.

"Ia akan menjadi satu portal informasi, dan juga untuk pemohon mengisi maklumat mengenai permohonana mereka secara atas talian dan kita akan ada pautan pada agensi-agensi yang kita telah kenal pasti dengan itu, kita boleh lihat kesesuaian permohonan mereka.

"Ini boleh menyelesaikan secara tidak langsung masalah 'tidak sempadanan antara pemohon dan agensi, iaitu isu yang dibangkitkan sebelum ini oleh peserta," katanya.

Usaha serta inisiatif Pemuda UMNO ini pastinya melegakan golongan usahawan bumiputera khususnya mereka yang sering gagal mendapatkan pinjaman bagi memula atau mengembangkan perniagaan.

Sama-sama kita nantikan pengumuman pelancaran unit ini pada Perhimpunan Agung UMNO yang akan bermula esok.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..