Rabu, 18 September 2013

KENALI @azwanbro: KETUA PEMUDA BN NEGERI PERAK [SIRI 2] #OneBro4NKP #zuriatUMNO



Azwan bercerita berkaitan gerak kerja yang telah beliau lakukan setelah hampir setahun mengambil alih kepimpinan Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Perak dari  Maslin Sham Razman. Hari ini Saudara Maslin Sham adalah YB ADUN Bukit Chandan. Ikuti video di bawah ini.


Kejayaan Barisan Nasional mengekalkan pemerintahan di Perak pada PRU-13 yang lalu, sedikit sebanyak hasil dari usaha pemimpin muda ini. Kerajaan negeri pasca PRU13 di Perak adalah sebuah kerajaan UMNO kerana ia ditunjangi 30 Adun UMNO dengan hanya seorang wakil tunggal parti komponen, iaitu Adun MCA di Chenderiang (yang juga kerusi majoriti Melayu).


Seramai 17 calon PAS dan 11 calon Melayu PKR tewas kepada UMNO. 
Sebaliknya UMNO telah menang 25 kerusi di kawasan-kawasan yang mana pemilih Melayunya melebihi 60 peratus.




Berlaku pertarungan sengit di antara parti-parti Melayu Umno dan PAS manakala di antara parti-parti Cina MCA dan DAP, komponen BN tersebut dengan selambanya memberikan walkover.

Adun-adun PAS menang dengan majoriti kecil antara 1,000 dan 3,000 undi berbanding Adun-Adun DAP yang menang dengan majoriti besar — contohnya Lim Pek Har di Menglembu dengan majoriti 16,799 undi, Wong Kah Woh di Canning (14,444 undi) dan Cheong Chee Khing di Bercham (13,916).

Lima calon PAS yang semuanya menang tipis:


  • Sungai Rapat: Radzi Zainon (2,638 undi) di kawasan 58.7% pemilih Melayu
  • Changkat Jering: Nizar Jamaluddin (1,170), Melayu 62.5%
  • Selinsing: Husin Din (809), Melayu 72.7%
  • Titi Serong: Abu Bakar Hussian (1,794), Melayu 74.9%
  • Gunung Semanggol: Mohd Zawawi Abu Hassan (1,405), Melayu 82.4%

.
UMNO menang di Belanja (pemilih Melayu 97.2%), Kampong Gajah (93.2%), Kubu Gajah (92.5%), Batu Kurau (89.6%), Bota (86.5%), Selama (84.5%), Kenering (83.0%) dan Kota Tampan (80.4%).


Hari ini, beliau menawarkan diri untuk dipilih sebagai Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia bukan untuk menawan orang muda tetapi untuk melahirkan ZURIAT UMNO yang benar-benar ikhlas berjuang untuk kepentingan agama, bangsa dan negara tercinta. 

#OneBro4NKP 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..