Sabtu, 14 September 2013

#MalaysiaDay2013: Di MALAYSIA, Dari Kuliah Sampai Nikahpun Dikredit


16hb September 2013 nanti, kita seluruh rakyat Malaysia akan meraikan Sambutan Hari Malaysia ke 50. Tujuan Sambutan Hari Malaysia yang diadakan pada 16 September setiap tahun adalah untuk memperingati penubuhan Persekutuan Malaysia pada tahun 1963. Ia menandakan penyertaan bersama Tanah Melayu, Borneo Utara (kini Sabah), Sarawak dan Singapura bagi membentuk Negara Malaysia.

Pembentukan persekutuan baru ini dirancangkan berlaku pada 1 Jun 1963, kemudiannya ditangguhkan ke 31 Ogos 1963 bagi membolehkan ia disambut bersama-sama dengan sambutan hari kemerdekaan ke-6. 

Namun, beberapa isu berkaitan dengan bantahan Indonesia dan Filipina memperlambatkan pengisytiharan hingga ke 16 September pada tahun yang sama. Penangguhan itu juga dibuat bagi membolehkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu memperuntukkan masa membuat pungutan suara di Borneo Utara (kini Sabah) dan Sarawak.

Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman membacakan Pemasyhuran Malaysia di Stadium Merdeka pada pagi 16 September 1963. Berikut adalah teks pemasyhuran yang dibaca beliau:
PEMASYHURAN MALAYSIA
Dengan nama Allah Yang Maha Murah lagi Maha Mengasihani. Segala puji-pujian bagi Allah Tuhan seru sekalian alam dan selawat dan salam bagi junjungan kita Nabi Muhammad dan bagi sekalian keluarga serta sahabat-sahabatnya.
 
Bahawasanya oleh kerana suatu Perjanjian yang diperbuat pada Sembilan hari bulan Julai tahun Seribu Sembilan Ratus Enam Puluh Tiga antara Persekutuan Tanah Melayu, United Kingdom, Borneo Utara, Sarawak dan Singapura maka telah dipersetujui bahawa hendaklah disekutukan Negeri Sabah, Negeri Sarawak dan Negeri Singapura dengan Persekutuan Tanah Melayu yang mengandungi Negeri Pahang, Negeri Terengganu, Negeri Kedah, Negeri Johor, Negeri Sembilan, Negeri Kelantan, Negeri Selangor, Negeri Perak, Negeri Perlis, Negeri Pulau Pinang dan Negeri Melaka dan bahawa Persekutuan itu hendaklah dinamakan “Malaysia”. 
Dan bahawasanya oleh kerana pihak-pihak dalam Perjanjian yang tersebut telah bersetuju bahawa mulai daripada penubuhan Malaysia maka Negeri Sabah, Negeri Sarawak dan Negeri Singapura hendaklah tamat daripada menjadi jajahan takluk Duli Yang Maha Mulia Baginda Queen dan Duli Yang Maha Mulia Baginda Queen tiada lagi mempunyai kedaulatan dan kuasa dalam ketiga-tiga buah Negeri itu; 
Dan bahawasanya oleh kerana telah dimasyhurkan suatu Perlembagaan bagi Malaysia yang akan menjadi kanun yang muktmmad didalamnya;
Dan bahawasanya oleh kerana Perlembagaan yang tersebut itu telah diadakan syarat bagi menjaga keselamatan hak-hak dan keutamaan-keutamaan Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-raja serta hak-hak asasi dan kebebasan sekalian rakyat dan bagi mengekalkan keamanan dan kemesraan di dalam Malaysia sebagai Kerajaan yang mempunyai Raja yang berperlembagaan dan yang berdasarkan demokrasi cara berparlimen;
 
Dan bahawasanya oleh kerana Perlembagaan yang tersebut itu telah disahkan oleh suatu undang-undang yang diluluskan oleh Parlimen Persekutuan Tanah Melayu dan Parlimen United Kingdom maka telah berjalanlah kuatkuasa Perlembagaan itu pada Enam Belas hari bulan September tahun Seribu Sembilan Ratus Enam Puluh Tiga; 
Maka dengan nama Allah Yang Maha Murah lagi Maha Mengasihani, saya Tunku Abdul Rahman Putra ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah, Perdana Menteri Malaysia dengan persetujuan dan perkenan ke bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Yang Terutama Yang di-Pertuan Negeri Singapura, Yang Terutama Yang di-Pertua Negara Sabah dan Yang Terutama Gabenor Negeri Sarawak dengan ini mengistihar dan memasyhurkan bagi pihak umat Malaysia bahawa mulai daripada Enam Belas hari bulan September tahun Seribu Sembilan Ratus Enam Puluh Tiga bersamaan dengan Dua Puluh Lapan hari bulan Rabiul Akhir tahun Hijrah Seribu Tiga Ratus Lapan Puluh Tiga, Malaysia yang mengandungi Negeri Pahang, Negeri Terengganu, Negeri Kedah, Negeri Johor, Negeri Sembilan, Negeri Kelantan, Negeri Selangor, Negeri Perak, Negeri Perlis, Negeri Pualu Pinang, Negeri Melaka, Negeri Singapura, Negeri Sabah dan Negeri Sarawak dengan izin dan kehendak Allah Rabbul–Alamin akan kekal menjadi sebuah Negara demokrasi yang merdeka lagi berdaulat serta berasaskan kebebasan dan keadilan dan sentiasa mempertahankan serta memelihara keamanan dan kemesraan umatnya dan mengekalkan keamanan di antara segala bangsa di dunia ini.


Sebagai rakyat Malaysia, sepatutnya kita berbangga kerana Malaysia merupakan sebuah negara aman dan makmur. Biarpun kita terdiri dari pelbagai kaum, berbeza adat dan budaya serta agama tetapi kita telah berjaya mengekalkan keharmonian sepanjang 56 tahun kita merdeka dari penjajahan kuasa asing.

Namun, sejak kebelakangan ini kita dapat melihat beberapa senario yang agak membimbangkan. Keamanan dan keharmonian negara sudah mula diganggu gugat. Sudah ada bibit-bibit perpecahan akibat dari percaturan politik. 

Sudah ada pihak yang berani bersuara dan menghasut rakyat lain mempertikaikan perlembagaan negara. Mengajak rakyat turun kejalanan bagi menentang serta menumbangkan kerajaan yang telah dipilih oleh rakyat melalui Pilihanraya Umum yang diadakan setiap 5 tahun seperti tertakluk didalam Perlembagaan Malaysia.

Sepatutnya, sebagai rakyat Malaysia yang merdeka kita wajib mengetahui dan menghormati Perlembagaan Malaysia. Perlembagaan Malaysia yang juga dikenali sebagai Perlembagaan Persekutuan mengandungi 183 perkara, adalah merupakan undang-undang tertinggi di Malaysia. 

Ia merupakan satu dokumen undang-undang bertulis yang telah dibentuk berasaskan kepada dua dokumen terdahulu iaitu Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948 dan Perlembagaan Kemerdekaan tahun 1957.

Beberapa parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bersuara mempertikaikan beberapa perkara terutamanya melibatkan Raja-Raja Melayu dan agama Islam sebagai agama rasmi Malaysia seperti terkandung di dalam Perkara 153, Perlembagaan Pesekutuan.


Menurut Perkara 159 dan 161E, Perlembagaan Persekutuan boleh dipinda melalui empat cara iaitu:

  • Melalui sokongan majoriti dua pertiga ahli Parlimen Malaysia dan perkenan daripada Majlis Raja-Raja;
  • Melalui sokongan majoriti dua pertiga ahli Perlimen serta persetujuan Yang di-Pertua Negeri Sabah dan Sarawak;
  • Melalui sokongan majoriti mudah dua pertiga ahli Parlimen;
  • Melalui sokongan majoriti dua pertiga ahli Parlimen.

Walaupun Perlembagaan boleh dipinda untuk kepentingan rakyat dan negara, tetapi terdapat beberapa perkara yang tidak boleh dipersoalkan seperti:

  • Agama Islam sebagai agama rasmi dan agama bagi Persekutuan.
  • Kedudukan istimewa Raja-raja Melayu dan Bumiputera di Sabah dan Sarawak.
  • Kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi.
  • Soal berkaitan kerakyatan.
Hakikatnya, Raja-Raja Melayu tetap menjaga dan memayungi kepentingan seluruh rakyat berbilang kaum tanpa ada pilih kasih. Begitu juga rakyat bukan Islam bebas mengamalkan kepercayaan mereka biarpun Islam adalah merupakan agama rasmi Malaysia. Kaum selain dari Melayu juga memiliki kekayaan dan hidup mewah. 

Sejak 56 tahun negara kita merdeka, Barisan Nasional telah berjaya membentuk kerajaan melalui 13 Pilihanraya Umum (PRU). Terbukti BN berjaya membangunkan Malaysia menjadi sebuah negara yang maju dan makmur. Biarpun Malaysia merupakan sebuah negara kecil di peta dunia, UMNO dan BN telah berjaya meletakkan Malaysia sebagai sebuah negara yang dikenali di persada antarabangsa.

Namun, jika kita semua tidak mampu menjadi rakyat yang baik, yakni rakyat yang mendukung tinggi Perlembagaan Negara pasti kita tidak mampu mewariskan kehidupan yang baik kepada anak cucu kita. Sama-samalah kita pelihara kesejahteraan, keamanan dan kemakmuran tanahair kita tercinta. Ketepikan segala permusuhan yang boleh menjatuhkan negara.

Sempena Sambutan Hari Malaysia ini, YPS nak paparkan penulisan sebuah media Indonesia berkenaan kehidupan rakyat Malaysia. Jom sama-sama kita baca dan kita fikirkan.

Malaysia mungkin menjadi salah satu negara kredit dengan sistem yang sangat memanjakan warganya. Tapi yang namanya kredit, tetap saja ada nilai minus dan beberapa masalah di dalamnya. Berikut ini beberapa sektor kredit yang kurang lazim atau tidak ada di negri kita

1. Kuliah


Setiap warga Malaysia memiliki kemudahan untuk mendapatkan pinjaman dari pemerintah untuk biaya kuliah, kerajaan menyebutnya PTPTN. Syarat untuk mendapatkanya pun sangat mudah, dan nyaris tanpa seleksi. Cukup hanya dengan menunjukkan kartu kewarganegaraan Malaysia. Pinjaman ini wajib dibayar setelah nantinya para mahasiswa lulus dari perguruan tinggi. PTPTN bisa didapat untuk semua perguruan tinggi, baik swasta atau negri dan tanpa jaminan aset layaknya bank. Jadi setiap orang, baik miskin atau kaya memiliki kesempatan yang sama untuk kuliah.


Yang namanya pinjaman, tentu ada bunga setiap tahunya sekitar 1% (kalau belum dirubah). Dengan rata-rata biaya kuliah di Malaysia adalah kisaran 90-120 juta. Bagi mereka yang belum bisa melunasi pinjaman ini, maka mereka tidak dibolehkan melakukan perjalanan ke luar negri.


2. Gadget dan Alat Transportasi


Untuk bagian ini, mungkin di Indonesia juga ada sebagian orang yang membeli gadget dan alat transportasi seperti mobil atau motor secara kredit. Yang membuat Malaysia lebih dimanjakan adalah semua warga bisa membeli gadget dan alat transportasi secara kredit dan bisa tanpa deposit (bayaran awal). Bahkan mahasiswanya pun bisa membeli mobil secara kredit karena dinilai layak dan mampu membayar. Mahasiswa yang mendapat pinjaman PTPTN tidak hanya untuk bayar SPP kuliah, tapi juga untuk biaya hidup.


3. Rumah


Hal yang sulit diterima akal adalah banyaknya warga Malaysia yang tidak memiliki rumah. Tentu berbanding terbalik dengan desa-desa di Indonesia yang bisa kita sebut ekonomi menengah ke bawah masih bisa punya rumah. Makanya tak jarang warga Malaysia agak tidak percaya kalau para TKI itu memiliki rumah dan ladang ribuan meter.


Banyak warga yang menyewa apartment, flat atau rumah dalam jangka waktu lama. Alasanya tentu beragam, karena pendatang, karena sering berpindah-pindah dan lain-lain. Tapi dibalik itu semua adalah pajak pemerintah yang cukup lumayan setiap tahunya. Harga rumah (Kuala Lumpur Selangor) yang rata-ratanya adalah 900 juta per unit dengan sistem cicilan kisaran 10-15 tahun tentu membuat ekonomi kelas menengah ke bawah harus terus-terusan menyewa rumah/flat/apartment.


Tapi karena Malaysia dikenal sebagai negara yang memanjakan warganya dengan sistem kredit, untuk membeli rumahpun warganya bisa membeli rumah meski tanpa deposit. Tapi untuk yang ini, ada seleksi dengan kalkulasi pendapatan perbulan untuk melihat mampu tidaknya mereka membayar cicilan.


3. Menikah


Mungkin ini adalah hal paling ekstrim. Sejak era milenium, pada tahun 2000 Malaysia memasuki tradisi baru, yakni nikah kredit. Besarnya biaya pernikahan membuat banyak pasangan memilih menikah dengan uang pinjaman dari bank. karena adat yang ada adalah setiap anak perempuan memiliki harga dengan nilai yang berbeda, tergantung tingkat pendidikan dan dari wilayah mana.


Ada dua jenis biaya yang harus dibayar oleh pihak lelaki (pada umumnya, meski ada juga sebagian dari pihak perempuan yang bersedia menyumbang)


Hantaran


Uang hantaran ini adalah uang untuk biaya akad dan respsi. Untuk biaya hantaran kelasnya dibedakan sesuai dengan taraf pendidikan


SD-SMP RM 1,000 sampai RM 3,000


SMA RM 3,000 sampai RM 8,000


Diploma RM 8,000 sampai 12,000


S1/Degree RM 12,000 sampai RM 15,000


S2/Master RM 15,000 sampai RM 20,000


S3/PHD RM 20,000 sampai RM 30,000


Mas kawin (bergantung wilayah/provinsi dan statusnya (Janda atau Perawan) J/P


Johor J/P RM 22.50


Melaka J/P RM 40


Negri Sembilan


Bukan Waris J RM 12, P RM 24


Ahli Waris J RM 24, P RM 48


Kerabat Diraja di wilayah datuk Kelana J/P RM 725


Selangor


Putri Sultan J RM 625, P RM 2,500


Putri Raja Muda/putri sultan J RM 500, P RM 2000


Putri kerabat J RM 250, P RM 1,000


Puteri Anak Raja (waris) J RM 550, P RM 137


Puteri Anak Raja (yang lain) J RM 75, P RM 300


Putri orang besar J RM 75, P RM 300


mayoritas orang J/P RM 300


Kuala Lumpur J RM 40, P RM 80


Perak J/P RM 101


Pulau pinang J/P RM 24


Pahang J/P RM 22


Sabah J RM 80, P RM 100


Sarawak J/P RM 120


Labuan J/P RM 80


Kedah, Perlis, Terengganu dan Kelantan tidak ditetapkan


(sumber Jakim, atau kalau di Indonesia disebut MUI) meski sudah ditetapkan, kebanyakan warga tetap memiliki sifat yang manusiawi. Yaitu ingin sebesar-besarnya. Mungkin mereka berfikir akan terlihat keren kalau bisa lebih besar dari yang lain, fenomena yang juga ada di Indonesia. Sehingga harga dari aturan ini menjadi nominal minimal.


Sisi lain dari warga muslim yang ingin menikah adalah harus memiliki sertifikat menikah, ini dikeluarkan oleh pihak kerajaan. Dan untuk mendapatkanya pun harus melalui kursus pernikahan selama 1 semester, setiap mahasiswa wajib mengambil mata kuliah ini. Sementara bagi yang tidak kuliah, maka diwajibkan untuk mengambil kursus yang diakui oleh pihak Jakim (MUI kalo di Indonesia).



Sumber (KLIK)

YPS tak dapat membayangkan jika terpaksa melalui kehidupan seperti yang dilalui oleh rakyat Syria, Palestin dan lain-lain negara yang berada dikancah peperangan akibat berebut kuasa. SELAMAT MERAIKAN SAMBUTAN HARI MALAYSIA...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..