Jumaat, 27 Jun 2014

#AktaHarmoni: #PemudaUMNO Akan Hantar Memorandum Kpd Kerajaan @NajibRazak @KhairyKJ @Azwanbro

Khairy dan Azwan dalam sidang akhbar Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia selepas mesyuarat Exco Bil 4 di PWTC, Kuala Lumpur, Selasa lalu.
Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia pada Selasa lalu memutuskan akan menghantar memorandum kepada kerajaan bagi memperhalusi serta melindungi beberapa perkara di dalam Akta Hasutan 1948 sebelum digantikan dengan Akta Harmoni Nasional.

Keputusan tersebut dicapai berikutan kebimbangan kepimpinan sayap tersebut berkaitan persoalan apakah Akta Harmoni Nasional mampu membendung tindak tanduk pihak yang cetus isu-isu sensitif bila ia mengantikan Akta Hasutan 1948 kelak.

Ketuanya, Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata ada beberapa perkara yang perlu diberi perhatian oleh kerajaan sebelum Akta Harmoni Nasional diluluskan bagi mengelakkan isu-isu sensitif terutama berkaitan kedudukan agama dan bangsa dibangkitkan oleh pihak tidak bertanggungjawab.


Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia turut sama berpendirian bahawa akta baru itu harus menjadi perisai yang perlindungan yang sama kepada semua rakyat Malaysia.

"Maksudnya Akta Hasutan (1948) selama ini menjadi perisai kepada perkara-perkara yang asas dan sensitif dan saya harap dalam akta baharu, turut diberi perlindungan yang sama kepada semua rakyat Malaysia.

"Bukan hanya kita harap ada perlindungan kepada kedudukan agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan, tetapi apa sahaja kenyataan atau tindakan yang menghina mana-mana agama mestilah menjadi satu kesalahan di bawah akta baharu ini," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Exco sayap pergerakan tersebut di Kuala Lumpur, Selasa.


Naib Ketua Pergerakan tersebut, Khairul Azwan Harun dalam beberapa muatnaik status twitter miliknya turut menyuarakan kebimbangan senada dengan pendirian ketua beliau.

“Pengenalan Akta Harmoni perlu dibuat banyak dialog terbuka dan menyeluruh dengan pelbagai pihak,” katanya dalam twit beliau sehari sebelum mesyuarat exco diadakan.

Azwan mencadangkan agar penggubalan akta yang dicadangkan itu perlu mengambil kira pandangan semua pihak dengan mengadakan dialog secara terbuka dan menyeluruh.

Draf undang-undang baharu ini juga perlu diperluaskan kepada semua pihak untuk perbincangan agar segala perkara berbangkit dapat diperhalusi dengan sebaik mungkin sebelum ianya digubal.

“Akta Harmoni seharusnya berperanan besar mencegah dan bersifat anti-fitnah bagi mempromosikan keharmonian sosial bukan memberi kuasa baru kepada pihak tidak bertanggungjawab membantah dan menimbulkan konflik,” katanya dalam muatnaik status twitter beliau semalam.

Perkara ini menjadi tajuk utama perbincangan serta perdebatan di laman media sosial selepas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Nancy Shukri mengumumkan tiga draf rang undang-undang iaitu Rang Undang-undang (RUU) Harmoni Nasional, RUU Perpaduan Nasional dan RUU Suruhanjaya Perpaduan dan Integrasi Nasional pada sidang Dewan Negara 30 Mei lepas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..