Jumaat, 28 Mei 2010

MIC




The Malaysian Indian Congress (MIC or Kongres India Se-Malaysia) (Tamil: மலேசியா இந்தியா காங்கிரெஸ்) is a Malaysian political party and is one of the founding members of the ruling coalition, Barisan Nasional, previously known as the Alliance, that has been in power since the country achieved independence in 1957.

The MIC was established in August 1946, at the end of World War II, to fight for Indian independence from British colonial rule. After India gained its independence, MIC involved itself in the struggle for the independence of Malaya (now Malaysia which was achieved in 1957. It positioned itself for representation on behalf of the Indian community in the post-war development of the country. The MIC joined the National Alliance comprising the United Malays National Organization (UMNO) and the Malaysian Chinese Association (MCA) in 1954 which became the Barisan Nasional in 1973 with further expansion in the number of component parties. The current head of the MIC is President Dato' Seri S. Samy Vellu.

SENARAI PRESIDEN MIC
John A. Thivy (1946 - 1947)
Budh Singh (1947 - 1950)
K. Ramanathan (1950 - 1951)
K.L. Devaser (1951 - 1955)
Tun V.T. Sambanthan (1955 - 1973)
Tan Sri Dato' Seri V. Manickavasagam (1973 - 1979)
Dato' Seri Samy Vellu (October 12, 1979 - current)



YPS akui, MIC adalah sebuah parti yang tidak banyak menimbulkan masalah dalam Barisan Nasional. Tidak seperti PBS dari Sabah yang pernah meninggalkan BN sekitar tahun 1990 yang mana ketika itu Malaysia diambang PRU.

Namun, sejak 2006 MIC dilihat mempunyai masalah dalaman parti. Bagi YPS, masalah ini timbul apabila ahli akar umbi tidak mendukung kepimpinan DS Samy Vellu. Pada PRU 12 2008, DS Samy Vellu telah tewas, lalu kehilangan kerusi Ahli Parlimen Sg siput yang sekian lama dimilikinya. Lebih teruk lagi, banyak kerusi samada DUN atau Parlimen yang diwakili oleh calon MIC tewas kepada calon pembangkang.

YPS yakin, rakyat terutamanya ahli-ahli MIC menolak kepimpinan DS Samy Vellu. DS Samy Vellu dah tak releven untuk memperjuangkan nasib kaum India di Malaysia. Untuk itu, Samy Vellu perlu menyerahkan kerusi Presiden yang didudukinya sejak 1979 kepada pemimpin baru. Mesej ini jelas ditunjukkan oleh ahli 'grassroot'. Samy Vellu perlu berundur!!!

Hari ini muncul Vell Parri a/k Samy Vellu. Lantang kononnya bersuara bagi pihak MIC. Tp yang jelas, Vell Parri nak mengekalkan ayahnya sebagai Presiden MIC. Dengan bongkak mamat ni nak bawa MIC keluar dari BARISAN NASIONAL.. Gila ke mamat mangkuk ni??

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..