Khamis, 12 Februari 2015

#NKPUM @Azwanbro Selar Kenyataan AS Pertikai Keputusan Kes Liwat @AnwarIbrahim @NajibRazak @KhairyKJ

Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia menyelar tindakan kerajaan Amerika Syarikat mempertikaikan keputusan kes Liwat Anwar Ibrahim.

Beliau menyifatkan tindakan AS tersebut ibarat menjaga tepi kain negara lain.

Menurutnya, sistem kehakiman negara tersebut lebih layak dipertikaikan.

"Lihat sahaja sistem yang mereka guna keatas banduan di penjara Teluk Guantanamo," katanya.


Penjara di Teluk Guantanamo menempatkan banduan yang dikatakan pengganas oleh AS. Mereka ditahan tanpa bicara dan dipercayai diseksa sejak tahun 2002.

"Perbetulkan dahulu cara polis mereka melayan rakyat negara itu yang berketurunan African dan Latin.

"Anwar Ibrahim dan Saiful (mangsa liwat) bukan rakyat Amerika. US jangan menyibuk," tegas beliau di laman twitter miliknya.

AS dalam satu kenyataan dikeluarkan oleh Kedutaan mereka di Kuala Lumpur kelmarin, melahirkan rasa kecewa dan bimbang dengan penolakan rayuan terakhir Anwar serta sabitan bersalah yang membawa hukuman penjara 5 tahun keatasnya.  

Washington turut berkata, negara itu mengikuti perbicaraan itu secara dekat keputusan untuk mendakwa Anwar serta perbicaaraannya membangkitkan kebimbangan serius mengenai peraturan undang-undang dan kebebasan mahkamah di Malaysia.

AS dan Malaysia mempunyai hubungan kukuh, dan dalam konteks hubungan ini, kami selalu menyuarakan kebimbangan serius kes Anwar dengan pegawai Malaysia serta menekankan keadilan, ketelusan dan peraturan undang-undang penting untuk menggalakkan keyakinan dalam sistem kehakiman dan demokrasi Malaysia," menurut kenyataan itu lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..