Selasa, 22 Julai 2014

#TragediMH17: @azwanbro Ketuai Himpunan Aman #Justice4MH17 Desak Siasatan Terperinci @NajibRazak @KhairyKJ

Biarpun Malaysia telah berjaya mendapatkan semula kotak hitam dan mayat nahas pesawat MH17 yang dipercayai telah ditembak jatuh di Wilayah Ukraine, Pemuda Barisan Nasional (BN) hari ini tetap menganjurkan himpunan aman di hadapan kedutaan Ukraine dan Rusia.

Himpunan yang disertai lebih dari 500 peserta tersebut bertujuan menyerahkan memorandum kepada pihak kedutaan Rusia, Ukraine dan juga Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) mendesak siasatan terperinci bagi mengenalpasti punca kejadian.

Menurut Naib Ketua Pemuda UMNO Khairul Azwan Harun, antara intipati memorandum tersebut mendesak agar siasatan terperinci dilakukan bagi mengenal pasti dalang yang menembak jatuh pesawat berkenaan.

“Kita mahu siasatan terperinci dilakukan.. Bukan setakat memulangkan kotak hitam dan mayat. — Azwanbro

Tambah Azwan lagi, mereka akan terus memberi tekanan supaya pihak yang menembak jatuh dan membunuh 298 penumpang dan krew pesawat milik Malaysia itu berjaya dikenalpasti dan dibawa kemuka pengadilan.

“Kita akan terus bagi tekanan selagi mana keadilan tidak ditegakkan. Dan kita juga desak supaya pasukan siasatan ditubuhkan dan dianggotai oleh penyiasat yang terdiri daripada negara-negara yang terlibat dengan tragedi ini.



Himpunan aman yang dinamakan #Justice4MH17 turut disertai oleh beberapa NGO lain itu berkumpul di Great Eastern Mall sebelum berarak ke kedutaan Rusia di Jalan Ampang.

Setelah hampir 15 minit menunggu di pagar utama, memorandum tersebut berjaya diserahkan kepada wakil kedutaan.

Selain Azwan, turut serta adalah Ketua Pemuda MCA, Chong Sin Woon,  Ketua Penerangan Pemuda UMNO, Jamawi Jaafar, Penolong Setiausaha Pemuda, Datuk Sahfri dan Ketua Pemuda MIC, R Sivaraajh.

Kumpulan ini seterusnya bergerak ke Kedutaan Ukraine di Jalan Tun Razak bagi mendesak perkara yang sama, selain meminta kerajaan Ukraine memberi jaminan keselamatan dan akses penuh pasukan penyiasat antarabangsa.

“Kami berterima kasih kepada semua pihak yang terlibat memudahkan proses membawa pulang mayat dan kotak hitam, tetapi kita mahu akses dan jaminan keselamatan bagi pasukan siasatan khas menjalankan siasatan di lokasi nahas,” kata Azwan.

Mengulas mengenai kejayaan Malaysia mendapatkan kotak hitam dan mayat mangsa nahas, Azwan mengucapkan sekalung tahniah atas kejayaan diplomasi Perdana Menteri meleraikan kekusutan nahas tersebut. 

“Pemuda UMNO mengucapkan syabas dan tahniah kepada Perdana Menteri kerana berjaya meleraikan kekusutan berhubung insiden tersebut terutama untuk membawa pulang jenazah rakyat negara kita sebelum 1 Syawal,” ujarnya.



Malah katanya, YAB Perdana Menteri telah menunaikan janji untuk berusaha dengan apa cara sekalipun bagi membawa mayat warga Malaysia yang menjadi mangsa nahas MH17 ke tanahair sebelum perayaan Aidil Fitri.

“Saya yakin, Datuk Seri Najib tidak tidur malam memikirkan formula bagi menangani krisis ini dan hasilnya, beliau berjaya mengadakan perbincangan dengan ketua pemberontak, Dorodai.

Kejayaan ini sedikit-sebanyak dapat membuka ruang seterusnya dalam merungkai setiap persoalan disebalik tragedi pesawat MH17 ditembak jatuh di wilayah Ukraine,” ujar Azwan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..