Isnin, 21 Julai 2014

#TragediMH17: #PemudaUMNO Akan Serah Memorandum Ke Kedutaan Ukraine, Rusia & PBB @NajibRazak @Khairykj @azwanbro


Pergerakan Pemuda UMNO akan menghantar memorandum kepada kedutaan beberapa negara, mendesak mereka segera menyelesaikan konflik nahas MH17 yang berlaku di sempadan Ukraine baru-baru ini.

Perkara tersebut dinyatakan oleh Naib Ketua Pemudanya, Khairul Azwan Harun kepada pemberita selepas selepas Program Sumbangan Hari Raya kepada Anak-Anak Angkat Menteri Besar Perak di Mydin Meru Raya, semalam.

"Pemuda UMNO akan menghantar memorandum ke Kedutaan Rusia, Kedutaan Ukraine dan perwakilan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) di Kuala Lumpur Selasa ini bagi menyatakan pendirian serius kami terhadap tragedi yang menimpa MH17," ujarnya.

Azwan meminta semua pihak terutamanya Amerika Syarikat agar bersikap telus dalam menyelesaikan konflik itu untuk memudahkan pasukan penyiasat khas dan bantuan diberi akses memasuki kawasan nahas bagi menjalankan tugas mereka.

"Kita berharap mereka yang terlibat segera mencari jalan penyelesaian kepada konflik yang sedang melanda di timur Ukraine," katanya.

"Pemuda UMNO begitu kecewa dan sedih dengan konflik geopolitik yang berlaku di kawasan tersebut hingga menyebabkan mangsa nahas MH17 masih tidak boleh dikeluarkan sehingga kini.

"Diharap pihak PBB, kerajaan Ukraine dan Russia dapat mengenepikan buat sementara pertikaian wilayah mereka bagi memberi ruang kepada pasukan penyiasat mencari punca sebenar tragedi tersebut, - Azwanbro.

Tambah beliau lagi, kotak hitam pesawat MH17 itu juga harus dikembalikan kepada Malaysia kerana ianya adalah hak milik mutlak negara.

"Kami berharap tidak akan ada usaha dari mana-mana pihak untuk menyembunyi dan melindungi kotak hitam MH17 samada Ukraine, Russia ataupun puak pemisah.

YAB Datuk Seri Najib Tun Razak selaku Perdana Menteri Malaysia telah mengambil beberapa langkah proaktif supaya semua mayat mangsa dan kotak hitam segera ditemui.

"Perdana Menteri telah menghubungi ramai pemimpin termasuk Presiden Ukraine, Putin (Presiden Rusia) dan Ban Ki-moon (Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu) dan merayu kepada dunia agar pasukan kita memperoleh laluan selamat untuk memasuki kawasan kemalangan. 

"Rakyat Malaysia bahkan seluruh komuniti dunia mahukan keadilan terhadap mangsa-mangsa MH17 kerana ini bukan satu agenda politik tapi jenayah kemanusiaan yang tidak mengenal sesiapa dan mana-mana pihak sekalipun," katanya.

17hb Julai lalu, pesawat MH17 sedang dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur apabila ia terhempas di Ukraine. 

Boeing 777 milik Malaysia Airlines (MAS) tersebut membawa 298 orang - 283 penumpang dan 15 kru.

MISI BANTUAN KE GAZA

Pemuda UMNO dan beberapa badan NGO (pertubuhan bukan kerajaan) Malaysia akan menggerakkan seramai 50 sukarelawan untuk pergi ke bumi Gaza bagi menjalankan misi bantuan kemanusiaan selepas Hari Raya Aidilfitri nanti.

"Misi ini akan diketuai oleh Datuk Azeez Rahim dan kami juga telah menghantar jemputan kepada barisan Pemuda PAS dan NGO di seluruh Malaysia untuk turut serta.

"Kita akan membantu pelarian Palestin yang semakin dikejami tentera rejim Zionis Israel di bumi Gaza dan isu kemanusiaan tidak mengenal agama dan wilayah," katanya lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..