Sabtu, 12 Julai 2014

#Pray4GAZA: Netanyahu Tidak Akan Tunduk Tekanan Antarabangsa, Korban Serangan Terus Meningkat


Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu berkata Israel tidak akan tunduk kepada tekanan antarabangsa untuk menghentikan serangan ke atas Hamas di Gaza.

“Tiada tekanan antarabangsa akan menghalang kita daripada menyerang pengganas yang menyerang kami,” katanya semasa satu sidang media di Kementerian Pertahanan di Tel Aviv pada Jumaat.

Netanyahu juga tidak menolak kemungkinan pencerobohan tanah di Gaza, selepas dilaporkan bahawa Israel telah mengumpulkan beribu-ribu tentera di sepanjang sempadan untuk operasi tanah.

“Kami sedang mengkaji setiap kemungkinan. Saya akan menamatkannya apabila matlamat kita tercapai. Matlamat utama ialah untuk memulihkan kedamaian dan ketenangan,” Netanyahu memberitahu AP.

Setakat ini, kira-kira 112 orang telah terkorban di dalam siri serangan itu dan beratus lagi orang penduduk awam cedera.

Menurut jurucakap kementerian kesihatan Gaza Ashraf al-Qudra, serangan terbaru mengakibatkan tiga terbunuh di kejiranan Tufah, timur Bandar Gaza.

Serangan dilancarkan selepas dua terbunuh dalam satu letupan di sebuah pusat kebajikan di Beit Lahiya, utara Gaza, dan tiga lagi maut di barat Bandar Gaza.

Awal hari ini, empat dilaporkan maut di Jebaliya, utara semenanjung Gaza manakala dua lagi di bahagian selatan Deir el Balah.


Pegawai tempatan berkata, serangan awal pagi itu turut meliputi masjid dan rumah para pegawai Hamas sepanjang pesisir wilayah terbabit.


Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia petang semalam turut mengadakan Himpunan 'Soladirity For Palestin' bagi menyatakan kecaman terhadap serangan Israel ke atas Palestin di SINI. 

Pada Jumaat, Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama menelefon Netanyahu untuk menyatakan kebimbangannya dan untuk menawarkan bantuan dalam menyelesaikan krisis tersebut.
 

Sementara itu, Mesir telah memainkan peranan pengantara semasa perjanjian gencatan senjata sebelum ini, tetapi usaha itu tidak berkesan, kata menteri luarnya.
 

Setiausaha Agung, Bangsa-Bangsa Bersatu Setiausaha Agung, Ban Ki-moon telah menyatakan kebimbangan mengenai angka kematian yang tinggi di Gaza.
 

Pesuruhjaya tinggi hak asasi manusia Navi Pillay pula berkata serangan udara itu mungkin telah melanggar undang-undang antarabangsa yang melarang mensasar orang awam.
 

Netanyahu bagaimanapun mendakwa serangan udara itu hanya mensasarkan pihak tentera.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..