Khamis, 13 Mac 2014

#MencariMH370 : 300 Batu Persegi Imej Lautan Terkini Kini Boleh Diakses Umum


Beberapa hari yang lalu Google Earth tidak boleh digunakan bagi usaha mencari MH370. Ini adalah kerana imej yang digunapakai sekarang diambil lebih 3 tahun yang lalu.

Digital Globe, pengusaha pengimejan angkasa  hari ini memberikan akses imej terkini kawasan laut seluas 300 batu bersegi.

Kawasan yang merangkumi Teluk Siam dan sebahagian Laut Cina Selatan ini adalah kawasan yang dipercayai mempunyai keberangkatan tertinggi jatuhnya MH370.

Anda boleh mengakses peta terkini ini melalui laman TomNod milik mereka.

Digital Globe mengambil gambar beresolusi tinggi ini menggunakan 2 satelit milik mereka beberapa hari yang lalu yang juga kemudiannya diberikan kepada pasukan cari dan menyelamat dari pelbagai negara.

Gambar yang diambil ini baru sahaja diberikan akses kepada umum hari ini. Anda kemudian boleh meletakkan petanda lokasi puing ataupun objek yang mungkin adalah MH370 yang kemudiannya boleh dilihat pengguna lain.

Setakat ini Digital Globe melaporkan beribu-ribu sukarelawan sudah menemui lebih kurang 60 000 objek yang mungkin boleh membantu proses pencarian pesawat malang milik Penerbangan Malaysia ini.

Sumber Amanz

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..