Sabtu, 8 Februari 2014

Buku Teks Digital Dilancarkan – Akan Diimplementasikan Di Sekolah Secara Berperingkat


Dalam usaha membawa sistem pendidikan negara ke tahap yang lebih tinggi, kini Kementerian Pendidikan telah memperkenalkan buku teks digital yang mana boleh diakses secara online, sekaligus menjadikannya sebagai alternatif untuk buku teks bercetak yang boleh dikatakan agak tebal dan sukar dibawa kemana-mana.

Pengenalan buku teks digital ini merupakan sebahagian daripada Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia yang bermula dari tahun 2013 hingga 2025. Ia akan diperkenalkan dalam tiga fasa, dimana untuk fasa permulaan ini, buku teks versi bercetak akan kekal digunakan seperti biasa.

Ia turut dikatakan sebanyak 313 judul buku teks telah dimuat-naik ke portal 1BestariNet dan boleh diakses menggunakan ID yang telah diberikan kepada guru dan murid.


Bergerak ke hadapan, buku teks bercorak interaktif (yang diintegrasikan dengan elemen teks, grafik, audio, video dan animasi) akan diperkenalkan dalam memudahkan pemahaman. Selain itu, pada fasa ketiga (tahun 2021-2025), semua mata pelajaran dijangka akan ditawarkan dalam bentuk buku teks digital.

Kelak, pelajar juga akan dibenarkan membawa tablet ke sekolah untuk mengakses buku teks digital

Sumber : Amanz.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..