Sabtu, 8 Februari 2014

MB Selangor Patut Diputuskan MT #PakatanRakyat - #PemudaPAS @AnwarIbrahim @azwanbro

Perkara mengenai menteri besar Selangor patut dibincang dan diputuskan oleh Majlis Tertinggi Pakatan Rakyat, sebelum sesiapa mahu membayangkan dirinya menteri besar, kata Ketua Dewan Pemuda PAS Suhaizan Kayat.

Beliau berkata tindakan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim  membayangkan dirinya mungkin menjadi menteri besar Selangor jika menang Pilihan Raya Kecil kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang 23 Mac depan, dilihat sebagai suatu yang tidak wajar.

(Malah) Tindakan Anwar itu dilihat seperti tidak menghormati menteri besar sedia ada, kata Suhaizan.

"Cuba bayangkan ketika ini Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menjawat jawatan Menteri Besar Selangor dan tiba-tiba ada pihak mengaku akan menjadi menteri besar Selangor (menggantikan Abdul Khalid).

"Ia seakan tidak enak didengar, biarlah Abdul Khalid menjadi Menteri Besar dan tidak perlu ada orang cakap mahu menggantikannya sehingga perkara itu dibincang dan diputuskan secara bersama dalam Pakatan Rakyat," katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.

Dalam laporan media hari ini Anwar dipetik sebagai berkata beliau mungkin akan dilantik menteri besar Selangor menggantikan Abdul Khalid jika menang PRK kerusi DUN Kajang.

Kerusi DUN Kajang kosong berikutan peletakan jawatan secara mengejut Adun daripada PKR, Lee Chin Cheh pada 27 Jan sebelum Anwar diumumkan sebagai calon PRK kerusi DUN berkenaan sehari kemudian.

"Kita tunggu sahaja sehingga keputusan DUN Kajang nanti dan jika beliau (Anwar) menang, Majlis Tertinggi Pakatan Rakyat akan bermesyuarat dan berbincang sebelum membuat sebarang keputusan," kata Suhaizan.

Beliau berkata walaupun PAS sebelum ini berkeras menolak Anwar sebagai calon menteri besar Selangor menggantikan Abdul Khalid, namun parti itu terpaksa akan akur dengan sebarang keputusan yang diputuskan Majlis Tertinggi.

Sementara itu, Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man ketika dihubungi enggan mengulas lanjut mengenai kenyataan Anwar itu.

Katanya soal siapa menjadi menteri besar seharusnya tidak timbul kerana tumpuan sebenar ketika ini adalah untuk Pakatan Rakyat memenangani PRK DUN Kajang.

"PAS tidak mahu fikir siapa jadi menteri besar dan perkara itu biarlah diputuskan secara bersama dalam Pakatan Rakyat kerana tumpuan kita adalah PRK DUN Kajang," kata Tuan Ibrahim.

Sementara itu di KAJANG, Presiden Gerakan Datuk Mah Siew Keong berkata Anwar patut memberitahu pengundi PRK jika benar beliau akan menjadi menteri besar Selangor sebelum hari pengundian.

"Warga Kajang berhak untuk mengetahui perkara sebenar. Walaupun sudah beberapa kali Anwar memberi bayangan jawatan menteri besar untuknya...tetapi tidak pernah menyatakan secara berterus-terang.

"Rakyat Kajang juga perlu tahu sama ada Anwar wajar dipilih menjadi wakil rakyat yang bersedia untuk berkhidmat dan bukan untuk percaturan politik sendiri," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan 'angpau' dan buah limau di Rumah Kebajikan Orang Tua Caring di Kajang.

Mah berkata politik sebegini semata-mata atas kepentingan diri dan terus memperbodohkan rakyat.

"Tindakan wakil rakyat PKR Lee Chin Cheh mengosongkan kerusi DUN Kajang pun telah bukan sahaja membebankan rakyat, tetapi juga membelot kepercayaan rakyat yang mengundinya dengan harapan untuk melihat pembangunan dalam jangka masa lima tahun," katanya.

Sehubungan itu, Mah sekali lagi menegaskan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengkaji semula undang-undang yang ada agar amalan tukar wakil rakyat sesuka hati sehingga memaksa pilihan raya kecil diadakan, tidak berulang.

"Hukuman yang berat sepatutnya diberikan kepada mana-mana wakil rakyat dan parti politik yang terlibat, yang dengan sengaja mahu meletakkan jawatan tanpa alasan yang munasabah," katanya.

Di PETALING JAYA anggota Majlis Tertinggi UMNO Datuk Seri Idris Jusoh  menyifatkan Anwar seorang yang 'pelik' kerana kerap mengeluarkan kenyataan dan pendirian yang berubah-ubah mengenai pelbagai perkara.
"Nak komen (tentang) Anwar ni letih. Dia boleh kata apa dia nak kata, boleh buat apa dia nak buat. Dia kata membazir, tapi dia nak buat pilihan raya. Pelik lelaki ni," katanya.

"(Dan) saya tidak tahu kenapa orang masih menyokongnya...masih melihat dia sebagai seorang yang begitu hebat...(sedangkan) hari ini cakap macam ni, esok cakap macam ni (lain). Dulu nak jadi perdana menteri, sekarang nak jadi menteri besar (pula)," katanya.

Di KUALA SELANGOR, Anggota Parlimen Kuala Selangor Datuk Irmohizam Ibrahim menyifatkan hasrat Anwar menjadi Menteri Besar Selangor hanya sekadar impian semata-mata.

Irmohizam yang juga anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno berkata kenyataan Anwar itu bakal mewujudkan krisis perlembagaan kerana pelantikan sebagai Menteri Besar perlu mendapat perkenan Sultan Selangor.

"Saya melihat sesiapa pun boleh bercita-cita atau memasang impian untuk menjadi menteri besar (Selangor)...tetapi harus diingat setiap pelantikan itu perlu mendapat perkenan Tuanku dahulu dan saya tak nampak dia di situ (sebagai Menteri Besar)," katanya kepada pemberita selepas menghadiri perasmian program Inovasi Sosial 1Malaysia (InoS1M) anjuran Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) kali ke-7.

Mengulas lanjut, Irmohizam berkata: "Apakah negeri Selangor ini sudah ketandusan anak Selangor?...rakyat Selangor perlu bangkit dan insaflah dengan kepimpinan (pakatan pembangkang) yang ada sekarang". 

Manakala Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia telah bersedia mengerahkan jentera gerak gempur Pemuda UMNO/BN bagi menghadapi Pilihanraya Kecil DUN Kajang pada 23hb Mac nanti.

Perkara ini dimaklumkan sendiri oleh Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Khairul Azwan Harun yang turun padang bertemu kepimpinan Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Selangor di Hulu Langat kelmarin.

Dalam ucapannya Azwan turut menyifatkan Anwar Ibrahim adalah pengkhianat kepada bangsa dan negara. Pemuda UMNO akan bekerja keras di DUN Kajang kerana calon PKR adalah Anwar Ibrahim.

Azwan yang juga anggota Ahli Majlis Tertinggi UMNO Malaysia berkata, sebagai anak jantan, Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia tidak gentar berhadapan dengan Anwar Ibrahim di bumi Kajang.

Menurut beliau, Anwar Ibrahim yang buka gelanggang, Anwar yang panggil Pemuda UMNO masuk gelanggang.

Dengan kehadiran, sokongan dan dokongan pimpinan Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Selangor dan Wilayah Persekutuan pada malam itu, Azwan yakin jika tidak mampu menang, sekurang-kurangnya mengurangkan undi PKR di DUN Kajang.

Selanjutnya baca di SINI.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pihak admin yop-pasirsalak.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini.

Semua pelawat dianggap setuju dengan semua syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak kami dan kami tidak akan bertanggung jawab terhadap sebarang komen yang diutarakan.

Label

Bacaan Quran

Jom Dengar Quran

..::cWm::..